160kvm stort hus
18-03-2004, 16:25
Hej hopp!
Jag igen.
Ska snart börja ( skulle börjat förra veckan men helgerna är alldeles för korta )
plantera mina fröer. Vad är då bäst? Jag brukar använda jord, men nu såg jag att det fanns små torv briketter ute som man häller vatten på och stoppade ner fröerna i.
Jag ska plantera olika tagetes, tobaksblommor osv. Har köpt de här från odla.
Vad tycker ni är bäst? Fördelar, nackdelar?
vad är minst platskrävande?
Mvh G
Åsa, mälardalen zon 2
18-03-2004, 16:31
Såjord (Hasselfors S-jord använder jag) tycker jag är bäst när det gäller sådd av frön och det blir bra mycket billigare än briketterna.
Briketterna kan fungera när det är lite större frön men tobak som har frön som är stora som dammkorn är bättre att så i en sålåda (går bra att ta någon bytta i köket och göra dräneringshål i) så fröna så glest som möjligt och sedan gräver man upp plantorna när de fått karaktärsblad och sätter dem i separata krukor.
160kvm stort hus
18-03-2004, 16:36
Tack för svaret!!
Sist köpte jag sånna där miniväxthus. Tyvärr råkade jag slarva bort ett ( fråga inte ) och trampa på det ena.
Ingen som vet vart det är billigast att köpa sånna?
mvh G
www.elleos.se har jättebra små växthus som är lämpliga för balkong! De håller ett jämförelsevis bra pris också.
Mvh
Fenja
160kvm stort hus
18-03-2004, 17:27
Hej!
TAck för tipset, jag gissade på att det var ellos du menade? ;o)
Men miniväxthus stående vill jag inte ha, det tar för stor plats sen, utan jag tänkte de här med bordsmodell.. Typ 20 x 50 cm eller liknande.
Med plastlock över.
Andra förslag?
mvh G
Eva i Skåne
18-03-2004, 17:40
Finns i plantskolor och de flesta varuhus med växtavdelning.
Klart att det är Ellos jag menar!

Jag brukar gå till vår lilla Ica-affär och få plastlådorna som lösgodiset levereras i, det är utmärkta små växthus! Jag tycker att "bordsväxthusen" som säljs är skrattretande dyra. Annars drar jag de mesta av mina frön i små gröna fyrkantiga krukor som jag ställer i de små blå nätkorgarna som champinjonerna levereras i *tips* och täcker med hålad plast.
Har korrekturläst nu... hoppas jag
Mvh Fenja
160kvm stort hus
19-03-2004, 09:46
Hej!
Åh va smart!! Jag ska genast ( nåja, sluta jobba först ) springa ner till ica affären och tigga lite plastlådor.
Och det där med champinjon och tomatlådor med lock var en toppenidé.
Fast sambon kommer nog undra varför vi köper hem så mycket grönsaker.... Ha ha ha.
Tyst och ät nu, jag har 10 påsar till jag måste plantera.. *skratt*
Mvh G
zaaritha
19-03-2004, 23:06
Jag sår i äggkartonger! Och i rullarna som blir efter vcpapper o hushållspapper. Klipper till lagom bitar, fyller m jord--- ställer i trågen
man får när man köper färs o kött o dyl. plastfolie över.
Lätt att sätta i krukor, när det grott, pappret multnar ju.
Åsa, mälardalen zon 2
20-03-2004, 10:05
Den här typen av minidrivhus i hårdplast gillar jag

Mina har grön botten annars är de ganska lika bildens drivhus. Tycker de håller ganska bra, ser inte alltför fula ut och brukar inte vara så dyra (mellan 50-70kr). Brukar finnas i de flesta trädgårdsbutiker +hos Willab + de brukar finnas på trädgårdsmässan i Älvsjö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.