Full version: Lökar
fvd
Jag har grävt ner massor med blomsterlökar i mina rabatter. Det börjar bli dyrt att gödsla dem med benmjöl och blodmjöl. Finns det något annat man kan använda ?
EKLO
Hej,

jag har inget rent svar på detta, men tänker så här: Blodmjöl är väl kvävetillskott, och då borde tex gräsklipp och guldvatten funka. Benmjöl är väl mkt kalium? det kanske man till del kan kompensera med vedaska och kanske nässelvatten för spårämnen? Vad jag menar är att man väl kan läsa på lite om vad olika "hemmagödslingsmedel" innehåller och jämföra med förpackningarna för att själv fixa till en okej blandning?
HelénE
Måste man gödsla dem med ben- och blodmjöl?
Jag har massvis med lökväxter på min tomt, väldigt mycket tulpaner i rabatterna, missa scilla, vårstjärna, snödroppar i gräsmattan, påsk- och pingstliljor lite här och var och jag har aldrig under de 6 år jag bott här gett dem blod- eller benmjöl. Jag är väldigt säker på att förra ägaren heller aldrig gjort det, då han var nada trädgårdsintresserad.

Jag gjödslar förvisso mina rabatter varje vår, samt gräsmattan, men alltså inte något specellt till lökväxterna.

Helén
fvd
Bra tänkt. Du fick igång mig så jag googlade lite. Det man i första hand vill åt är kväve, kalium, fosfor. Jag såg också några diskussioner om vad som är långtidsverkande och då hamnar man på konstgödsel. Jag kom fram till att jag inte har så mycket naturligt material så att jag kan tillverka egen näring. Det jag skulle kunna göra är att blanda hönsgödsel i vatten. Jag bestämde mig då för att skippa mjölerna jag har ändå inte märkt någon större effekt av dem. Det är roligare att köpa fler lökar och i samband med att jag allmängödslar så får ändå de ändå näring. Det är lite av min livsfilosofi både i trädgården och i livet. Det som växer i min trädgård får vara där om det uppför sig. Stickiga buskar finns inte med undantag för rosorna, grenar som har slagit mig i huvudet en gång för mycket sågar jag av mm . "De ska va gött o leva annars kan det qvitta".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon