Full version: Mina balkongplaner
milily
Hej hopp!

Jag bor i lägenhet med en rätt så trevlig balkong. Lite liten i min smak, men man får göra det bästa av det! Det är så härligt att sitta och dricka kaffe, läsa bok och/eller umgås dr helt enkelt! Sola går ju också, mycket sol, brännhet sol. Blåsigt är det också i vissa fall då man bor högst upp.

Har köpt och planterat lite roligt. Dahlior och murklocka som ska i balkong lådorna och ett par dahlior i en väggampel. Köpte även ett par klockrankor som ska få klättra på den nyinköpta spaljen.

Fick lite inspiration från en annan tråd, HÄR Och ska nog göra något i samma stil, så att det blir lite mer skuggigt och kanske lite lite vindskydd.

Bilder kommer att komma upp när jag har satt ut mina växter.
Hoppas de klarar sig, jag är lite skeptisk men vi får se vad som händer!
Är ju trots allt min allra första balkong som jag smyckar ut!

På bilden gömmer sig även bomullsbörjan i mini drivhuset, palettblads början och så skymtar min "stora" benjamin i hörnet.
Tror ni jag har en glad sambo, då jag har erövrat hela köksbordet med blommor? whistling.gif
Tro det eller ej, det var han som valde ut alla blommor coolgleam.gif

[attachment=69746:574684_1...039779_n.jpg]
batski
Nice med balkong smile.gif Jag håller på och inreder min också, fast jag har lite andra förhållanden med sol bara under några timmar på förmiddagen och vissa ställen som är helt skuggiga, så det blir lite andra plantor än vad som skulle funka på din. Kul med en sambo som delar ens intresse smile.gif Murklockor (eller är det stjärnklockor?) är så fina.

Ser fram emot bilderna.
milily
Han valde ut blommorna endast för att komma ut ur affären fortast möjligt. whist.gif

Murklockor är det jag fyndade, och håller med dig, riktigt fina!! Funderat på att få in gräslök i en kruka sen också, men vet inte än. Mormors gräslök får lila blommor så kanske det går att hämta frön från hennes? g.gif

Som jag skrev förut så har inte jag någon aaaaning om mina blommor kommer att överleva på min brännheta balkong. Härlig varm sol från runt nio till tre... Härligt söderläge har jag!

Mera nya blommor och krukor, inte ännu satta ut på balkongen, får se om hur jag ska vänja dom till ute vädret. *får läsa vidare på* Fina billiga krukor, fina billiga solcell lampor och inte många av blommorna som matchar, men fina är dom.
[attachment=69824:CIMG0157.jpg]

Såhär planerade jag för ett tag sedan, men har inte blivit av (inte funnits ork!) till att göra den bänken. Men den formen har balkongen i alla fall. smile.gif
[attachment=69825:balkong.jpg]
Fru Frö
Ser jätte fint ut tycker jag! Go girl!
Ska bli kul att se mer bilder när det blivit mer "lull". Alltid kul att se hur andra har det. I like!
mamamaggan
Fina blommor du har , krukorna är också snygga.

Det kommer att bli jättefint på din balkong, skönt att ha en så du kan ha lite växter.
batski
Jättefint med samplanteringar 000.gif

Det finns en del växter som tål både sol och torka.
milily
Nu börjar det hända grejjer på min balkong!

För lat för att plocka in och plocka ut från balkongen. Så nu får blommorna helt enkelt stå kvar ute. wink.gif
Körde med fiberduk för den värsta blåsten och kylan ett tag.

Såhär ser det ut i min "blom-hörna", väldigt gott och blandat med olika färger, men jag gillar att ha det "plottrigt"! Är själv ganska snurrig, färglad, glad tjej så balkongen matchar mig mer nu! Innan blommorna så hade vi vita väggar, vitt bord, vita stolar och grått ej målat betong golv. Så tänk er nu, med alla dessa färger!

[attachment=69990:CIMG0167.jpg]

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon