batski
Kom att tänka på att kungsängslilja (Fritillaria meleagris) skulle passa fint i en av krukorna på balkongen. Hade för mig att de trivdes skuggigt, men efter att ha googlat lite har jag lärt mig att de trivs i sol till halvskugga. Undrar om det är nån idé att försöka ha dem på ett ställe där det bara är lite sol ett par timmar per dag under sommarhalvåret (ok det blir kanske lite mer de närmaste månaderna)?
oliv
Den blommar ju bara maj-juni, jag antar det inte är så noga därefter. Jag har mina mot väst (alltså bara eftermiddagssol).
batski
CITAT (oliv @ 08-05-2012, 20:41) *
Den blommar ju bara maj-juni, jag antar det inte är så noga därefter. Jag har mina mot väst (alltså bara eftermiddagssol).

Här skulle de bara få nån timme på förmiddagen..
Kajsa
Det går jättebra, har en grupp här på norrsidan som stått där i 20 år med bara lite morgonsol och dom blommar just nu.
Krolliljan
Jag har både kungsängsiljor i sol och djup skugga. De i sol blommar jättefint nu men de andra blommar senare. Så får jag njuta av dem wub.gif en längre tid.
batski
CITAT (Kajsa @ 09-05-2012, 16:51) *
Det går jättebra, har en grupp här på norrsidan som stått där i 20 år med bara lite morgonsol och dom blommar just nu.

Låter bra smile.gif Tack båda!

CITAT (Krolliljan @ 09-05-2012, 17:38) *
Jag har både kungsängsiljor i sol och djup skugga. De i sol blommar jättefint nu men de andra blommar senare. Så får jag njuta av dem wub.gif en längre tid.

000.gif

Hur länge lever bladen efter det att plantan har blommat färdigt förresten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon