Katti med torpet
Har äntligen börjat rita på allvar på tädgårdens planering och en större damm är ett av önskemålen. För att ge den lite skugga vore drömmen ett träd som står och lutar ut över vattnet. För att slippa blad i vattnet vore det egentligen bättre med ett högre träd lite längre ifrån men då kommer det att ta kvällssolen från uteplatsen så vi siktar in oss på ett lite lägre träd som istället står nära.

Fråga 1) Hur gör man för att få ett träd att på ett naturligt sätt luta ut över vattnet? Ser ofta att de står så vid vattenbryn vid sjöar och åar. Kan man helt enkelt bara plantera det lutande? Jag antar att det till en början då inte kommer att se klokt ut men att det sen förhoppningsvis anpassar sig och med lite tur kan bli en snygg kurvatur med lite "bonsai-feeling på stammen. Eller är det bara en fåfäng dröm?

Fråga 2) Tacksam för förslag på lämpligt träd. Bör inte blomma (pga skräp i vattnet). Gärna vacker stam. Tänker mig att det ska ha tillräcklig höjd för att man ska kunna gå under kronan men att det ändå inte är högre än nödvändigt, mao gärna lite parasoll-stuk på kronan.
Bilderna i huvudet envisas dock med att visa pilträd som ju är allt annat än parasoll-formade, men hängande tunna grenar ner mot vattenytan vore nog väldigt vackert så det där med att gå under kanske inte är heligt smile.gif
Är pil ett dåligt val? Invasinva rötter + dammduk... Populär hos larver = kaläten med jämna mellanrum?
Förutsättnignar; Zon 4, ska vara häck runtom men kronan kommer nog att få ta en del vind. Normal trädgårdsjord, full sol.

Lägger samma fråga i dammforumet, här hoppas jag på trädkunskap, där hoppas jag lite mer damm-synpunkter smile.gif

Tack på förhand!
/Kat
Cilla
Hej Katti, rolig plan - det här ska du se tilla tt få till för dete går!

Dammkanter viker sig av sig själva när träd blir lite tyngre. Plantera inte snett men BÖJ ett par grenar i trädet med lina om det inte själv har sidogrenar du kan rikta ut mot dammen. Pil fungerar utmärkt.

Jag skulle tänkt om fullständigt vad gäller blad och fröställningar i vattnet. Önskar jag kunde skicka dig bilder (har dem inte lätt tilgängliga) på dammar och slutna vattendrag på hösten med blad på den stilla, svarta ytan. Det är vackert som en Monetmålning!!! Ooch dessutom är det bra för livet i dammen.

Vill man inte att bladen ska bilda naturbotten på dammen räfsar man löven i dammen som många också gör i övriga trädgården. Men som sagt, om du är intresserad av att dammen får så naturligt liv som möjligt så är det bra med nedfallande löv!

Och det är så vackert!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon