Fråga 1) Hur gör man för att få ett träd att på ett naturligt sätt luta ut över vattnet? Ser ofta att de står så vid vattenbryn vid sjöar och åar. Kan man helt enkelt bara plantera det lutande? Jag antar att det till en början då inte kommer att se klokt ut men att det sen förhoppningsvis anpassar sig och med lite tur kan bli en snygg kurvatur med lite "bonsai-feeling på stammen. Eller är det bara en fåfäng dröm?
Fråga 2) Tacksam för förslag på lämpligt träd. Bör inte blomma (pga skräp i vattnet). Gärna vacker stam. Tänker mig att det ska ha tillräcklig höjd för att man ska kunna gå under kronan men att det ändå inte är högre än nödvändigt, mao gärna lite parasoll-stuk på kronan.
Bilderna i huvudet envisas dock med att visa pilträd som ju är allt annat än parasoll-formade, men hängande tunna grenar ner mot vattenytan vore nog väldigt vackert så det där med att gå under kanske inte är heligt

Är pil ett dåligt val? Invasinva rötter + dammduk... Populär hos larver = kaläten med jämna mellanrum?
Förutsättnignar; Zon 4, ska vara häck runtom men kronan kommer nog att få ta en del vind. Normal trädgårdsjord, full sol.
Lägger samma fråga i dammforumet, här hoppas jag på trädkunskap, där hoppas jag lite mer damm-synpunkter

Tack på förhand!
/Kat