[attachment=69751:v_xt_001_.JPG]
Den här växten uppfyller redan ett hörn av en ganska nygrävd rabatt. Jag känner inte alls igen den, men förra sommaren petade jag ner många nya växter eftersom sorkarna tuggat sig igenom alla gamla. Den doftar, eller rättare sagt luktar ganska starkt.
Den sprider sig som en mynta, alltså skickar ut långa underjordiska stammar med massor av små skott på. Stjälken är tydligt fyrkantig, och inte hårig.
Monarda
06-05-2012, 18:39
Jag skulle nog våga påstå att det är en temynta, Monarda didyma, som ju egentligen inte är någon riktig mynta och inte heller sprider sig lika lätt.
Men temynta sprider sig inte så utan växer mer i tuvor... Och så frösår de sig.
Monarda
06-05-2012, 20:56
Det håller jag inte med om, min temynta sprider sig med utlöpare dock inte så djupliggande som riktiga myntor och förökat sig med frön har den aldrig gjort.
Jag tror inte att det är temynta för den har jag haft i många år, olika sorter. Stjälken tycker jag är mest mystisk, den är som avsnörd i segment, och alldeles fyrkantig.
Monarda
06-05-2012, 21:08
Nu har jag lånat en bild från nätet, här ser man den typiska stjälken.
http://www.cas.vanderbilt.edu/bioimages/bi...di--st37055.JPG
Är det alltså en temynta? Tycker att mina temyntor brukar vara som lite"torrare" att ta i...
Ska ta ett kort på utbredningen i morgon, den uppför sig inte alls som mina andra temyntor...
Monarda
11-05-2012, 22:39
Här har jag fotat min egen temynta.
[attachment=69854:DSC_0869.jpg]
Ja, det verkar vara en temynta! Jag blir bara lite förbryllad över växtsättet, mina "gamla" temyntor växer en och en, och stjälken ser lite annorlunda ut.
Men tack för svar! Jag litar på er expertis!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.