Full version: Gurka
kbr
Hej Ska snart börja fixa gurklanden. Vad har ni för stöd till era gurkor? Jag hade kompostgaller förra året men blev inte nöjd. Svårt att få tag på gurkorna och många missade jag för jag helt enkelt inte såg dom förrän dom var över mogna.

Jag har både Västerås gurka och slanggurka på friland.

/karin
merlin68
Västeråsgurka har jag aldrig använt stöd för - jag låter rankorna "ringla" över jorden bara...Slanggurka har jag aldrig odlat på friland, de blir ju väldigt höga och mina i växthus binder jag upp på långa bambupinnar. Skulle inte våga binda upp dem på friland för de kan ju knäckas ganska lätt om det blåser rejält..Kan man inte låta slanggurkan ringla över jorden också eller tycker du att det tar för mycket plats?
Scout
Jag har använt kompostgaller för mina slanggurkor (Market more 76) och det har fungerat jättebra.

De blir mindre jordiga om de klättrar och jag tycker att det blir lättare att hitta dem. Det gällar att sätta gallret så att man når åt båda sidor från gångarna. Dessutom tror jag att man fångar upp och utnyttjar mer solljus om man spaljerar upp dem, vilket borde ge mer skörd per yta.

Men det klart att det går utmärkt att låta dem ringla på marken istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon