Rihane
När följande växt dök upp i krukorna ute tidigare i våras så trodde jag det var penningblad. Nu tvivlar jag och undrar om det kan vara det eller något annat. I så fall vad är det för något?

Här är den igen, men 3 stycken av den.

FruTrädgårdstomte
Hej, nej penningblad är det inte. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med vad det är, det liknar en växt som har spritt sig i hela vår trädgård. Den har röda/rosa stammar och rötter och stora rotsystem.
Egorina
Jag undrar också vilken växt det är. Den har dykt upp överallt i mina rabater, tror att den dök upp första gången i förra våras elr våren innan det. Det ser ut som att det blir mera och mera år för år.
CillaM
Misstänker lysing, Lysimachia
inglew
Kolla om stammarna är röd-rosa för då är det nog Lysing. Blommar vackert gult men sprider sig överallt.
Rihane
Tack! thanks.gif
Lysing kan stämma. Planterade en förra året, men inte just på dom platserna och där jag planterade den är den borta. Visste inte hur den ser ut så här tidigt på säsongen.
Maj-Elén
Nej, Penningblad, Lysimachia nummularia är det inte, jag tror det är Praktlysing, Lysimachia punktata.
Egorina
Har just varit ut och rensat i rabatten och passade på att studera ogräsen men dom hade inte röda stjälkar och rötterna är en massa vita, tunna trådar som spretar åt alla håll. Och jag har aldrig haft någon slags Lysing i min trädgård, så mitt ogräs måste nog vara något annat då, tror jag. Men det ser ut precis som på bilderna...confused.gif
Rihane
Förtydligar med att det var en Lysimachia punktata, praktlysing som jag planterade förra året och det jag numera tror att det var. Har tagit bort dom och tur var det för dom verkar sprida sig med kraftiga rotsystem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon