Rosan
För några dagar sedan läste jag på ett forum, jag tror det var här på Odla, om en sorts betong där man kunde hälla betongpulvret direkt i hålet i marken och tillsätta vatten, röra om, och så var det klart för gjutning.
Det låter ju onekligen jättepraktiskt för småarbeten i trädgården, då jag tycker det är ganska tungt att blanda cement "för hand" och dessutom har en mycket dålig rygg.
Vet ni vad jag menar och vart man kan köpa detta?
Huggorm
Jag tror inte man kan röra om tillräckligt bra i ett hål i marken, det är nog bättre att blanda i en hink vid sidan av och bara tippa i då
Rosan
Ja, jag tycker det nästan verkade för bra för att vara sant men som jag förstod det var det alltså inte den"vanliga" finbetongen utan någon ny (?) produkt.
Är så trött på mig själv för att jag inte bokmärkte sidan. Har både googlat och sökt med Odlas sökfunktion men hittar inget help.gif
Rosan
Nu har jag funnit det jag letade efter: http://www.hornbach.se/cms/sv/se/produkte_...l_se_52944.html
verkar vara en mycket praktisk produkt till de mindre gjutningsarbetena framför allt, tycker jag smile.gif
Rosrup
Påminner lite om "torrgjutning" tycker jag.
Dvs slänga ner lite cement i marken och sen låta markfukten sköta resten.
Jag gjorde så när jag satte kantsten.
Grundade med gamla betongplattor, ställde sen kantstenen på dom samt la en fog med cement i skarven.
Har inte rört sig ett dugg på ett år i alla fall och man kan sparka rätt hårt på dom utan att nåt händer smile.gif
Huggorm
Självblandande, det hade jag inte sett förut
Rosan
CITAT (Rosrup @ 06-05-2012, 20:49) *
Påminner lite om "torrgjutning" tycker jag.
Dvs slänga ner lite cement i marken och sen låta markfukten sköta resten.
Jag gjorde så när jag satte kantsten.
Grundade med gamla betongplattor, ställde sen kantstenen på dom samt la en fog med cement i skarven.
Har inte rört sig ett dugg på ett år i alla fall och man kan sparka rätt hårt på dom utan att nåt händer smile.gif

Torrgjutning låter ju väldigt spännande, jag tror inte jag hört talas om det förut. Det skulle nog även passa min perennrabatt jag anlade i höstas. Tror faktiskt jag ska testa det, då jag ännu inte har en bra avgränsning mot gräsmattan.
Tack för tipset! smile.gif
Rosan
CITAT (Huggorm @ 06-05-2012, 20:55) *
Självblandande, det hade jag inte sett förut

Jag har inte heller hört talas om denna produkt förut.
Den ska dock inhandlas och testas, då jag kommer ha endel små projekt för mig i sommar. Att gjuta kommer förhoppningsvis bli lite enklare nu smile.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon