Skatmor
Nyligen inträffade att en kvinna skulle vittna mot sin svåger som slagit henne och dödat sin hustru. Kvinnan blev svårt misshandlad - av sin man. Kvinnan vårdas nu på sjukhus med allvarliga skador. Hennes make är anhållllen för mordförsök. Maken är bror till den åtalade mannen. Mannen till den misshandlade kvinnan avtjänar ett fängelsestraff på två och ett halvt års fängelse efter att ha försökt bränna inne sin familj, kvinnan och de fem barnen. Mannen hade fått ett dygns permission och reste till Eksjö dit hustrun nyligen flyttat. Om motivet till det polisen anser vara ett mordförsök har med rättegången att göra är okänt. Mannen är nu åtalad för mord på sin 45-årige hustru.
Denna ytterligt upprörande händelse är upprörande på flera sätt. För det första för att man från fängelseledningens sida ger permission till mannen som uppenbarligen redan tidigare försökt beröva sin familj livet genom att ha som avsikt att de skulle brinna inne. Det är en slapphet utan gräns av fängelseledningen att bevilja en sådan farlig person permission. För det andra borde det från myndigheternas sida alltid ges skydd och hemlig adress till kvinnan så att inte den våldsverkande mannen kunnat nå henne. För det tredje borde kvinnan som nyckelvittne haft särskilt skydd men där bryr sig myndigheterna föga om vittnenas utsatta situation. Särskilt allvarligt är det då nyckelvittnen inte kan neka att vittna utan tvingas till vittnesförhör.
Det har säkert inträffat liknande händelser där vittnen blivit svårt misshandlade eller till och med mördade inför ett vittnesförhör och då frågar man sig: Lär sig aldrig de rättsvårdande instanserna och politikerna någonsin någonting och försöker skapa regler och lagar som gör att de som blir kallade till vittnen inte skall behöva riskera livet när de blir beordrade att vittna.

mad.gif
Posse
CITAT (Skatmor @ 18-03-2004, 19:24)
.... Om motivet till det polisen anser vara ett mordförsök har med rättegången att göra är okänt. Mannen är nu åtalad för mord på sin 45-årige hustru.....

Hmm... jag har lite svårt att att förstå sammanhangen...? unsure.gif

Kan du försöka förklara, Skatmor?
*Felix matte*
Posse...... om man läser igenom inlägget så står sammanhanget solklart.

Kalle & Olle är bröder.
Kalle mördar sin hustru och misshandlar Olles hustru som är vittne till
mordet.

Olle försöker bränna inne sin hustru och de fem barnen....
därför sitter han nu i fängelse.

Från fängelset får Olle obevakad permission och tar sig då till hustrun som flyttat till annan ort och misshandlar henne mycket svårt.

Den nu svårt misshandlade hustrun är nyckelvittne i rättegången mot svågern Kalle som mördade sin hustru eftersom hon var vittne till mordet.

Det polisen undrar är om detta nya mordförsök (grova misshandeln) hade att göra med att Olle ville förhindra henne från att vittna mot hans bror
Kalle.

Att det brister i vittnesskydd är inget nytt, det har hänt tidigare och kommer tragiskt nog med största säkerhet hända igen.

PS. tog mig friheten att förklara, trots att frågan var ställd till Skatmor.
TeliaNet
finns inte mycket till skydd.
privatpersoner får inte ens livvaktskydd.
själv bor jag bara 2 mil från Eksjö.
Posse
CITAT (Felix matte @ 20-03-2004, 07:40)
Den nu svårt misshandlade hustrun  är nyckelvittne i rättegången mot  svågern Kalle som mördade sin hustru eftersom hon var vittne till mordet.

Jag kanske är ovanligt trögtänkt men nog tycker jag att det borde gå att beskriva sammanhangen på ett tydligare sätt... unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Posse @ 20-03-2004, 11:24)
CITAT (Felix matte @ 20-03-2004, 07:40)
Den nu svårt misshandlade hustrun  är nyckelvittne i rättegången mot  svågern Kalle som mördade sin hustru eftersom hon var vittne till mordet.

Jag kanske är ovanligt trögtänkt men nog tycker jag att det borde gå att beskriva sammanhangen på ett tydligare sätt... unsure.gif

Posse ... jag väntar på en lättfattligare beskrivning biggrin.gif
jag undrar.... förstod du ändå vad det hadlar om wink.gif .... eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon