Full version: Höstanemon
RitRat
Jag hade en rosa höstanemon första gången förra året, och tyckte om den väldigt mycket. Vilken skön blomma!! Och blommar så sent på hösten och förgyller rabatten när de flesta andra växter gett upp.

Jag bor i zon 5, pion-skott och aklejor har just precis börjat sticka upp ur jorden, björkarna har inte slagit ut än. Höstanemonen visar INGA livstecken än så länge!!

Min fråga: Är höstanemonen sen på våren? Eller har min planta kanske dött under vintern?
Jag täckte den inte, men det var ju tjockt snötäcke här. Jag vet inte hur känslig den är....

Har den dött, blir jag väldigt ledsen. Måste ha en ny i så fall :-)))
mamamaggan
Mina har precis börjat visa lite grönt längst ner så det är nog lite tidigt än hos dig.
RitRat
Det låter ju tröstrikt, men det är ju som med allting annat: Tiden visar vad som händer. Man är bara så ivrig och vill ha resultat NU....
Ska försöka att uppdatera sen när jag har facit.
Johan på Blomsterlandet
Hejsan!
Mina höstanemoner är alltid sent uppe på våren. När de flesta övriga perenner redan är uppe och jag börjat misströsta - ja först då brukar de visa sig. Så jag tror att du ska ha lite mera tålamod :-)
Lycka till!
/Johan Jancke, Blomsterlandet
Navigo
Visst är de underbara. Jag köpte en för 3 år sedan men den kom aldrig upp igen, så förra året köpte jag en ny. Den nya har nu kommit upp ganska mycket och verkar bli ganska stor. Igår såg jag till min förvåning hur en liten knopp har börjat växa fram där jag planterade den första så än finns det visst hopp om den. (bor i Mälardalen).
RitRat
Min planta har fortfarande inte visat livstecken. Det är visserligen nära noll här på nätterna och många dagar är också kalla, mindre än 10 grader.

Men jag orkar inte vänta, jag ska köpa en ny höstanemon, jag vill *inte* missa den blomningen i höst. Vaknar fjolårets planta till liv, så har jag ju två då :-)))
RitRat
Här ett porträtt av höstanemonen förra sommaren.
Så fin.
Allekulla
Jag bor i zon 2-3 och höstanemonen harprecis börjat titta upp. De kommeralltid sent. Det finns en storsort som sprider sig som sjutton,så att du tänker påattbegränsa området omdet är den du har. Den har lite större blad. Men vad vacker den är!
octachoron
I dag hade en höstanemon kommit upp 10 cm i min zon 4.
Krolliljan
Mina har inte visat sig än g.gif fast de står i o f s i skugga. Hoppas att de dyker upp
RitRat
TAck för era "tröst"-ord. Jag får nog bara vänta.

CITAT (RitRat @ 09-05-2012, 22:34) *
Men jag orkar inte vänta, jag ska köpa en ny höstanemon, jag vill *inte* missa den blomningen i höst. Vaknar fjolårets planta till liv, så har jag ju två då :-)))

Mera tröst fick jag igår: Jag var till en lokal handelsträdgård som driver upp mycket egna perenner. De sa "Nä, höstanemon kan du inte köpa än, för de har inte kommit upp ur jorden" :-) Alltså väntar jag.

Krolliljan
Var just ute och minsann nu tittar de upp yes.gif
RitRat
Nu har det gått en vecka från mitt senaste inlägg, och höstspirean syns fortfarande inte. I o för sig, björkarna har inte heller slagit ut här än, bara lite grönt skymtar i knopparna som svällt upp ordentligt.

Zon 5 alltså, Västerbottens kust.
RitRat
CITAT (RitRat @ 06-05-2012, 20:27) *
Jag hade en rosa höstanemon första gången förra året, och tyckte om den väldigt mycket. Vilken skön blomma!! Och blommar så sent på hösten och förgyller rabatten när de flesta andra växter gett upp.
Jag bor i zon 5, pion-skott och aklejor har just precis börjat sticka upp ur jorden, björkarna har inte slagit ut än. Höstanemonen visar INGA livstecken än så länge!!
Min fråga: Är höstanemonen sen på våren? Eller har min planta kanske dött under vintern?
Jag täckte den inte, men det var ju tjockt snötäcke här. Jag vet inte hur känslig den är....
Har den dött, blir jag väldigt ledsen. Måste ha en ny i så fall :-)))

Jippii, den lever!!!!
Först *nu* tittar små mörkröda flikiga blad upp. Samtidigt som lönnen och tulpanerna blommar. Jag var bara lite för otålig. Norr är norr.
Ugglemormor
Jag har trott att mina inte skulle komma upp alls. De var svaga förra sommaren, men det kom lite ynka skott. Tänkte gräva upp resten nu i vår men hann inte.......tur för det......för nu kommer det grönt o få se hur de blir i år.
Det är ju bara så att man kan inte lyckas med allt, beroende ens växtförhållanden.
Det mest troliga är att de är i överlag lite senare än andra.
RitRat
CITAT (Ugglemormor @ 03-06-2012, 21:16) *
Det mest troliga är att de är i överlag lite senare än andra.

Jo det verkar så. De heter ju *höst*anemon, blommar långt in på hösten, även efter flera frostnätter.
Jag köpte min förra våren, den blommade rikligt första hösten. Nu återstår att se hur den beter sig. Åtminstone är det mycket smålöv som är på väg upp.
kerstin z5-6
Den har inte alls samma spridningstendens här i västerbottens kustland.Den kommer alltid sent på våren, men det gör många av de höstblommande perennerna.Den breder ut sig sådär lagom mycket tycker jag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon