Full version: Rabarber-problem
rugguggla
Jag köpte en kolonilott i höstas och har sett fram emot rabarbern hela vintern, men nu när den äntligen tittar upp verkar den inte må så bra. Har ingen aning om hur länge den stått där, men antagligen länge.

Det första jag reagerade på var att stjälkarna är tunna och växer långsamt. De blir inte mer än ca 20 cm höga, och efter ett tag spricker ytan på stjälkarna och de ser torra ut. Om man delar en sådan stjälk på längden ser man att inne i stjälken så har fibrerna växt väldigt på längden så att de ligger packade i veck längs mitten på stjälken.

Det kommer hela tiden nya stjälkar, men vissa är bara ½ cm tjocka. De tjockaste är ca 1,5 cm.

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Vad kan jag göra för att få en bättre skörd kommande år?
Alla mina grannar har kunnat skörda fin rabarber ett par veckor nu...
stephan sndlng
gödsel. rabarber är klart krävande annars går de till Vildstadiet, det vill säga tunna, torftiga som du beskriver.
jaj-51
För lite näring.
Gamla bondgårdar brukade ha rabarberodlingen jämte "gödsel stan" och ofta i skugga.
Mager näringsfattig jord duger inte till rabarber.

Paniklösning är flytande gödning ...
rugguggla
Tack, jag ska testa att gödsla och hoppas att det hjälper. Har dock kraftig lerjord där allt annat växer så det knakar, och grannarna behöver aldrig gödsla sin rabarber. Men jag ska slänga på lite gödsel genast! happy.gif
Åsa, mälardalen zon 2
+Kan ju vara sorten med den moderna oxalsyrefattiga sorten Elmblitz är ju bra mycket klenare än den gamla hederliga och starkväxande Victoria.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon