CillaM
Det är som bekant fullmåne i natt o det närmar sig nollgraden här i Lerum. Ni som missat, ut o täck era frösådder eller annat som är känsligt. Jag använder gamla lakan för att täcka mina övervintrare som fått komma ut.
Azur
Temperaturen bara touchade nollan igår, men inatt blir det nästan två minusgrader (Uppland). Är tyvärr inte på plats, så det får gå som det går, men för er som har möjlighet att bära in/täcka plantor är det nog en bra idé att göra det ikväll.
Alexander-VG-zon3
Hade strax under -3c inatt, konstigt nog fick jag inga skador på övervintrare/medelhavsväxter/urnväxter/krukväxter/sommarblommor som jag har ute. Förra året gjorde mer skador då frös mycket mer blad bort ungefär vid samma tidpunkt och samma frostgrader.

På odlingslotten frös dock majsen ihjäl.

Säkrast är dock att alltid ta in vid vårfrost och skydda som skrivits bra att du varnar tummenupp.gif

Inatt skulle det vara risk för frost igen.
merlin68
CITAT (flaxss @ 07-05-2012, 19:44) *
Hade strax under -3c inatt, konstigt nog fick jag inga skador på övervintrare/medelhavsväxter/urnväxter/krukväxter/sommarblommor som jag har ute. Förra året gjorde mer skador då frös mycket mer blad bort ungefär vid samma tidpunkt och samma frostgrader.

På odlingslotten frös dock majsen ihjäl.

Säkrast är dock att alltid ta in vid vårfrost och skydda som skrivits bra att du varnar tummenupp.gif

Inatt skulle det vara risk för frost igen.

Majs planterar jag inte här i zon 3-4 förrän i juni fast jag förodlar den från slutet på april. Det enda jag har vågat ta ut i kallväxthuset är pelargonerna, olivträd, fikon och tagetes. Där får de stå i några veckor tills riskten för sen nattfrost är över...Änglatrumpeter och småplantor av gurka sqaush melon osv bor inomhus ett tag till... Livrädd ätt växterna förfryser så ingenting planteras på friland än så länge sos.gif Vi har haft 0 gradigt de senaste nätterna fast det varit varmt dagtid.... thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon