johan1983
Jag är rätt nojig av mig när det kommer till plantering.

Dels är jag övertygad om att jag har planerat fel och dels är jag orolig att jag har valt sorter som inte är bra.

Därför så blir det så att jag varierar mina odlingsmetoder. Ibland tar jag sand i odlingshålet, ibland rör jag i täckbark och ibland gödslar jag i hålet med rhododendrongödsel.

Men framförallt velar jag fram och tillbaka mellan sorterna.

Det började med att jag köpte en Emil, Earliblue, Northcountry och northblue.

Sedan upptäckte jag att det var bara lågväxande så jag gick och köpte en blue crop och en berkley.

Därefter reade en annan plantskola ut blåbär så jag gick och köpte två blue crop till. Detta eftersom jag läser mig till att det är världens mest sådda planta.

Hur är blue crop bäret? Jag har läst mig till att det verkar vara syrligt. Är det inte sött och gott?

Vilka bär och buskar tycker ni är bäst?

Borde jag köpa exempelvis goldtraube eller duke också?

Jag har egentligen inte plats till så många buskar men man vill ju inte missa något :-)

Jag har läst mycket gott om Emil, även om blåbäret är litet och skörden blygsam? så ska själva bäret vara smakrikt. Tyvärr så har det inte kommit några blad ännu trots att det är maj och den har varit i jorden några veckor. Har den dött?

Earliblue har jag inte läst så bra om efter att jag har köpt plantan, folk verkar tycka att bären inte smakar bra.
Däremot så är det den buskan som växer snabbast och har fått mycket blad a0a.gif

Kommer mina buskar att bära bär i år?
Dom sattes för ett par veckor sedan och köptes på plantskola
Anna-Karin Lundberg
Jag är också noga med sorterna och har läst mig till att Patriot och Northland ska vara "bäst" men jag har ingen tidigare erfarenhet. Igår köpte jag en Nothland till och en Blue Crop. De två buskalrna jag har sen tidigare gav sin första skörd förra sommaren och bären var goda. Jag skulle inte vilja ha buskar som gav mindre skörd för "ännu godare bär", men jag har inte så stora odlingsmöjligheter. Jag vill ha få buskar som ger rik skörd.

Det är mina erfarenheter, om än ännu rätt knappa.
fvd
Du kan koppla av alla bär är goda jag har många buskar. Flera av dem du nämner är inte lågväxande så det är nog inte det som är problemet. Vi hade en tråd för ett tag sedan där vi delade våra erfarenheter. Där kan du läsa det mesta du behöver veta och du kommer att få jättefina skördar.
johan1983
Tror ni att jag får några bär i år?

Det var frost inatt. är det kört då?

Blommar era buskar nu?

CITAT (fvd @ 07-05-2012, 08:24) *
Du kan koppla av alla bär är goda jag har många buskar. Flera av dem du nämner är inte lågväxande så det är nog inte det som är problemet. Vi hade en tråd för ett tag sedan där vi delade våra erfarenheter. Där kan du läsa det mesta du behöver veta och du kommer att få jättefina skördar.

Då kopplar jag av då smile.gif

CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 07-05-2012, 08:09) *
Jag är också noga med sorterna och har läst mig till att Patriot och Northland ska vara "bäst" men jag har ingen tidigare erfarenhet. Igår köpte jag en Nothland till och en Blue Crop. De två buskalrna jag har sen tidigare gav sin första skörd förra sommaren och bären var goda. Jag skulle inte vilja ha buskar som gav mindre skörd för "ännu godare bär", men jag har inte så stora odlingsmöjligheter. Jag vill ha få buskar som ger rik skörd.

Det är mina erfarenheter, om än ännu rätt knappa.

Northland.. Hur står den sig med Northcountry och northblue?
Det är de två som jag har som börjar med north.

North ska ju passa i vårt klimat.

Hur länge hade du dom innan dom började ge bär?
oliv
Viktigare än vilken sort är att de trivs på platsen. Jag har mina i torvblock, med regelbunden bevattning och de trivs bra.

Här kan du läsa mer:

tråd om blåbärssorter
-Linda-
Så bra att du fick en länk till vår gamla tråd!

Det här med sorter är svårt!
Jag har som sagt satt Bluejay, Patriot, Northland och Chippewa efter mycket forskande!

Idag blev jag mycket glad över Odlas mail om att man kunde köpa sorten Reka (highbush) genom dem smile.gif
Som jag letat efter denna sort, verkar vara helt outstanding!
Stora bär, hög skörd, mkt härdig och motståndskraftig. Ska beskäras hårt varje år!
Det får bli två Reka plantor och några klematis tack! Undrar hur stora de är?
Någon som beställt bärbuskar från Odla innan?

Ang Northbären, som jag förstår är Northcountry det "sämsta kortet". Små bär, vanligt med kartfall strax före skörd/plock. Medan Northblue har hög skörd härdiga och motståndskraftiga. Northland kan odlas uppe i Norrland och har medelstora bär med höga och stabila skördar, relativt kraftig smak som påminner om vilda blåbär.
Har läst mig till detta, inga egna erf av dem än tyvärr. Man får testa sig fram!

Ska bli jättekul att se hur det går med våra blåbär smile.gif
johan1983
CITAT (-Linda- @ 09-05-2012, 21:46) *
Så bra att du fick en länk till vår gamla tråd!

Det här med sorter är svårt!
Jag har som sagt satt Bluejay, Patriot, Northland och Chippewa efter mycket forskande!

Idag blev jag mycket glad över Odlas mail om att man kunde köpa sorten Reka (highbush) genom dem smile.gif
Som jag letat efter denna sort, verkar vara helt outstanding!
Stora bär, hög skörd, mkt härdig och motståndskraftig. Ska beskäras hårt varje år!
Det får bli två Reka plantor och några klematis tack! Undrar hur stora de är?
Någon som beställt bärbuskar från Odla innan?

Ang Northbären, som jag förstår är Northcountry det "sämsta kortet". Små bär, vanligt med kartfall strax före skörd/plock. Medan Northblue har hög skörd härdiga och motståndskraftiga. Northland kan odlas uppe i Norrland och har medelstora bär med höga och stabila skördar, relativt kraftig smak som påminner om vilda blåbär.
Har läst mig till detta, inga egna erf av dem än tyvärr. Man får testa sig fram!

Ska bli jättekul att se hur det går med våra blåbär smile.gif

Man kan säga att med andra ord så har jag köpt nästan samtliga sorter som du inte har köpt och som finns på svenska marknaden och du har ju då såklart gjort tvärtom vad jag har gjort smile.gif

Jag har gått förbi Patriot och Chippewa på plantskolorna och funderat på om man skulle ta dom men ändrat mig i sista stund.

Det sista inköper blev ju som sagt blue crop och berkley. Vi får hoppas att dom är att lita på smile.gif

CITAT (oliv @ 09-05-2012, 09:50) *
Viktigare än vilken sort är att de trivs på platsen. Jag har mina i torvblock, med regelbunden bevattning och de trivs bra.

Här kan du läsa mer:

tråd om blåbärssorter

Jag har gått igenom tråden nu, intressant.

Det där med torvblock får jag testa nästa gång jag planterar blåbär
jaj-51
Hej.
Jag har haft mina några år med blandat resultat köpte de fyra sorter som fans att få tag på.

Vattna törstigare än många andra växter.

Stod först planterade i torvblandad ler jord några år tillväxt minimal men gav åtminstonde goda bär.

För några årsen grävde jag upp landet oj rötterna var inte mycket störe än när jag köpte dem.

Planterade i ren torv för två årsen och vattnar ...
Så långt verkar det mycket lovande och de växer också.

johan1983
Hur mycket hjälper det med korspolinering?

Skulle jag kunna sätta en bluecrap på ett annat ställe och den ger en bra skörd ändå?
johan1983
Jag har en Emil, den har bara några blad. Inte stor chans för skörd iår?

När kan jag börja räkna med skörd på mina buskar?

Earliblue är väl den enda busken som har många blommor men dom växer inte så mycket på höjden någon av dom tycker jag.

Är det bara för att dom står i halvskugga eller tar det några år?
Jan Lindgren
Hej!
Praktiskt taget alla moderna sorter är självfertila. Smaken på bären kan man diskutera hur mycket som helst, alla har olika uppfattning. Plantera i ogödslad torv så växer det bra. Största problemet är fåglar. Det brukar hjälpa att skjuta några stycken. Du kan läsa mer på www.alternativ.nu tryck på Handboken så kan du bläddra dig rätt.
MVH
Jan Lindgren
johan1983
Jag fick bär på bluecrop och berkley.
Bluecrop kändes som det sötaste bäret och var även det största. Mina bluecrop är de som har vuxit allra kraftigast. Min Emil ser sorglig ut med några enstaka blad och knappt en dm hög.

Min earliblue är till hälften röd i stammarna och den andra hälften är grön.
Jag tror att det växte lite ogräs runt den i sommar och kvävde halva plantan (jag var på semester)
Är det döda grenar?
Bara att klippa bort?

Sedan hände det en olycka. Jag råkade knäcka bort ett par rejäla grenar på en bluecrop. Jag satte dom i vatten några dagar, köpte sedan torv. Satte dom i en kruka som jag grävde ner i blåbärslandet.
Kommer dom att klara sig? Borde jag göra något annorlunda? Ta in dom för vintern?
johan1983
Borde man toppa blåbärsplantor eller låta dom växa rakt uppåt?
johan1983
jag köpte en planta som heter "dixie" idag. jag hittar inget när jag googlar på det. Har någon koll på den sorten?

Vad har den för ursprung? är det en ny sort?

Det låter som en amerikansk "southern blueberries"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon