Dels är jag övertygad om att jag har planerat fel och dels är jag orolig att jag har valt sorter som inte är bra.
Därför så blir det så att jag varierar mina odlingsmetoder. Ibland tar jag sand i odlingshålet, ibland rör jag i täckbark och ibland gödslar jag i hålet med rhododendrongödsel.
Men framförallt velar jag fram och tillbaka mellan sorterna.
Det började med att jag köpte en Emil, Earliblue, Northcountry och northblue.
Sedan upptäckte jag att det var bara lågväxande så jag gick och köpte en blue crop och en berkley.
Därefter reade en annan plantskola ut blåbär så jag gick och köpte två blue crop till. Detta eftersom jag läser mig till att det är världens mest sådda planta.
Hur är blue crop bäret? Jag har läst mig till att det verkar vara syrligt. Är det inte sött och gott?
Vilka bär och buskar tycker ni är bäst?
Borde jag köpa exempelvis goldtraube eller duke också?
Jag har egentligen inte plats till så många buskar men man vill ju inte missa något :-)
Jag har läst mycket gott om Emil, även om blåbäret är litet och skörden blygsam? så ska själva bäret vara smakrikt. Tyvärr så har det inte kommit några blad ännu trots att det är maj och den har varit i jorden några veckor. Har den dött?
Earliblue har jag inte läst så bra om efter att jag har köpt plantan, folk verkar tycka att bären inte smakar bra.
Däremot så är det den buskan som växer snabbast och har fått mycket blad

Kommer mina buskar att bära bär i år?
Dom sattes för ett par veckor sedan och köptes på plantskola