|
CharlotteF
07-05-2012, 08:05
Jag var lite osäker på vilken kategori jag skulle ställa denna fråga i, men då det handlar om ätbara saker fick det bli här. Jag undrar över detta med tilläggsbelysning vintertid! Jag har tydligen nu under graviditeten då jag har ont och inte kan gräva i trädgården istället börjat köpa på mig en massa växter till uterummet!  tex fikon, citron, kalamondin (har även funderingar på ett litet (frukt?)träd av något slag). Och nu börjar jag fundera på vinterförvaringen. Vi har ett stort hus med stor källare. Jag har inte mätt temperaturen i de olika rummen i källaren, men i matkällaren borde det vara enstaka plusgrader vintertid. Där är det helt mörkt. Jag vinterförvarade mina fikon där, men ser ännu inget liv i dem så något fel blev det nog.. Troligen för lite vatten. Det finns fler rum i källaren som är lite varmare men fortfarande svala, och med lite mer ljus. Jag ska mäta temperaturen i dessa rum i vinter, för just nu är det ju varmare i hela huset. Om källarförvaringen inte blir bra så tänkte jag ha dem någonstans på bostadsplanet istället, då med tilläggsljus! Och här börjar tankarna vandra.. Hur många lysrör behövs till hur många plantor, hur vet man liksom? Hur mycket kostar det i drift att ha dessa lysrör igång, och hur många timmar och när varje dygn ska de vara tända? Väldigt tacksam för alla tips!
Alexander-VG-zon3
07-05-2012, 09:32
Så här har jag det hos mina övervintrare
18 timmar per dag (från morgon till kväll) och använder två st 38 watt (105cm) av märket Sylvania Aquastar och det räcker för ett normalt stort fönster.
Sedan finns det mängder med olika lysrörs märken och andra sorter av ljuskälla. Man får testa sig fram och se vad som passar en själv.
Jag ska nog testa andra typer av ljus till vintern kanske LED eller annat.
Jag övervintrar pelargonier, granatäpple, sharon mm. i mitt växthus/altan utan någon extrabelysning. jag ser till bara att det är frostfritt där, kanske +2 grader. Jag vattnar där kanske var3-4 vecka.
Citrusväxter vill väl ha lite varmare, kring +10 grader?
Jag tror du får det bästa temperaturen i källaren och sedan fixar dit en vanlig lysrör och placerar växter alleles under lampan. Om du har lysröret på taket som allmän belysning, ska du ha växterna i en hög hylla, så att de nästan nuddar lampkonstruktionen. Ett annat alternativ är ha växterna på golvet och ställa en vädringställ ovanför och hänga lampan där.
Vi driver småplantor på våren även i förrådet där har vi en upphöjd ( med extra långa ben) våningsäng som förvaringshylla. Vi har lampor hängades under ovanvågningen och kan justera hödjen efter växterna. Förrådet är isolerad men inte uppvärmt, men två sänglånga lysrör håller utrymmet i " första våningen" +15 även om det skulle vara minus 25 grader där ute. Vi har lite gamla madrasser som skydd mot uteväggar och gamla täcken som hänger framför på öppninsidan. Vi kör lampor alltid på nattetid, då det är kallast och de håller värmen granterat. På dagtid har vi en värmefläkt.
Det är väldigt smidigt att ha en termometer med givare / dosa. Allså att du kan se tempen på en ruta i köket eller hallen där du visstas ofta, men har sändaren hos växterna. Då slipper springa och kolla varje dag...
Man lär sig rätt snabbt vilken temperatur olika utrymmen håller vid olika ute/ inne temperatur.
Det är också enkelt att ha en taimer för belysningen och värmefläktar.
CharlotteF
07-05-2012, 13:28
Tack för era svar!  Hur vet man hur många lampor som behövs och hur många watt de ska vara? Någon som har koll på kostnad för enegiförbrukningen?
Tar du bara reda på det ena så får du ju automatiskt det andra.  Dvs, ta reda på hur mkt watt som krävs, och använd sedan priset för elen du köper och tiden du tänker ha lyset på, för att räkna ut kostnaden.
Alexander-VG-zon3
07-05-2012, 16:21
CITAT (katah @ 07-05-2012, 13:01)  Citrusväxter vill väl ha lite varmare, kring +10 grader? Med så många arter och sorter så skiljer det, tropiska citrusar (flesta lime-arter/sorter) vill helst övervintra i +15c +20c och extraljus. Medan lite vanliga som apelsin, citron, kalamondin kan övervintra så lågt som +2c till +10c. Är det kallt men frostfritt behövs inte så mycket extraljus, varmare det är mer behövs. Medan kumquat, ichang papeda, yuzu citron, citrontörne, satsumas vill gärna ha runt 0c +5c. ALLA citrusar kan dock övervintra i rumstemp med extraljus om dom fått vara ute på hösten och så länge det går beroende på art/sort.
Vi har en högtrycksnatrium-lampa som lyser upp ca 8-10 m2, den är på 400w. Vi har en del övervintringsväxter i detta förråd, vi håller ca 2-10 grader och har lampan tänd 06.00-16.00. Lampan kostar ca 2:-/2½ timme, vilket blir ca 8:-/dygn eller 56:-/vecka eller ca 224:-/månad.Övervintring i 4 månader blir alltså ca 900:-.
Så visst kostar det en del! Alternativet är ju att lämna in till vinterförvaring, men det blir säkert dyrare och en hel del mer kånkande.
CharlotteF
07-05-2012, 17:31
CITAT (rosita @ 07-05-2012, 18:20)  Vi har en högtrycksnatrium-lampa som lyser upp ca 8-10 m2, den är på 400w. Vi har en del övervintringsväxter i detta förråd, vi håller ca 2-10 grader och har lampan tänd 06.00-16.00. Lampan kostar ca 2:-/2½ timme, vilket blir ca 8:-/dygn eller 56:-/vecka eller ca 224:-/månad.Övervintring i 4 månader blir alltså ca 900:-.
Så visst kostar det en del! Alternativet är ju att lämna in till vinterförvaring, men det blir säkert dyrare och en hel del mer kånkande. Intressant med siffror, tack! Men en så stor area behöver jag inte lysa upp, så mycket växter har jag inte (ännu) som behöver vinterförvaras. Undrar hur många watt jag kan tänkas behöva.. Står det hur många watt man behöver för en viss area där man köper sin belysning, eller hur vet man?
Alexander-VG-zon3
07-05-2012, 17:40
Mina 2 st38w 105cm lysrör lyser upp ca 0,9 - 1,26 m2, eller jag tycker det gör det. Åtminstone inom det området har jag växter som trivs på vintern med det ljuset. Egentligen lyser dom upp hela köket, men det är ju bara närmast armaturen som växterna växer bra.
Anja Danmark
07-05-2012, 21:21
CITAT (rosita @ 07-05-2012, 18:20)  Vi har en högtrycksnatrium-lampa som lyser upp ca 8-10 m2, den är på 400w. Vi har en del övervintringsväxter i detta förråd, vi håller ca 2-10 grader och har lampan tänd 06.00-16.00. Lampan kostar ca 2:-/2½ timme, vilket blir ca 8:-/dygn eller 56:-/vecka eller ca 224:-/månad.Övervintring i 4 månader blir alltså ca 900:-.
Så visst kostar det en del! Alternativet är ju att lämna in till vinterförvaring, men det blir säkert dyrare och en hel del mer kånkande. Jeg forstår ikke helt din udregning - 10 timer i døgnet á 2 - 2½ kr. giver da ikke 8 kr.???
CITAT (CharlotteF @ 07-05-2012, 18:31)  Intressant med siffror, tack! Men en så stor area behöver jag inte lysa upp, så mycket växter har jag inte (ännu) som behöver vinterförvaras. Undrar hur många watt jag kan tänkas behöva..
Står det hur många watt man behöver för en viss area där man köper sin belysning, eller hur vet man? Jag har köpt en "stallbelysning" (egentligen för utrymmen som stall, verkstäder etc) på Biltema, kostade ca 250 kr tror jag. I denna sitter 2 st kallvita lysrör som är 120 cm långa. Hänger man denna ca 30 cm ovanför bladen täcker den faktiskt ett ganska stort område. Under vintern har jag den på ca 14 h per dygn och under denna trivs det mesta, utom möjligen oliv och lagerträd (de vill gärna ha det lite svalare). Jag har lampan i vår tvättstuga, som är ouppvärmd, men eftersom den ligger i huset blir det sällan under +15. Detta tycks vara utmärka förutsättningar för ganska många medelhavsväxter, samt chili och paprika. Jag har haft produktion av både paprika och chili under hela vintern, inte så stora, eftersom jag drar ner på vattning och gödning, men ändå  Exakt vad det kostar vet jag faktiskt inte, men skulle väll kunna räkna ute det. Oavsett vilket är det inga hysteriska summor och jag tycker det är väl värt pengarna!
frosteyez
08-05-2012, 08:33
CITAT (Anja Danmark @ 07-05-2012, 22:21)  Jeg forstår ikke helt din udregning - 10 timer i døgnet á 2 - 2½ kr. giver da ikke 8 kr.??? Jag läste först som dig också Anja, men det står faktiskt 2 kronor per 2½ timma. 2/2.5 = 0.8kr per timma. 0.8*10 = 8kr om dagen
CharlotteF
08-05-2012, 09:37
CITAT (flaxss @ 07-05-2012, 10:32)  Så här har jag det hos mina övervintrare
18 timmar per dag (från morgon till kväll) och använder två st 38 watt (105cm) av märket Sylvania Aquastar och det räcker för ett normalt stort fönster.
Sedan finns det mängder med olika lysrörs märken och andra sorter av ljuskälla. Man får testa sig fram och se vad som passar en själv.
Jag ska nog testa andra typer av ljus till vintern kanske LED eller annat. När du säger LED, menar du en särskild LED för växter? Eller går det egentligen bra med vilken belysning som helst? Jag trodde det var tvunget att ha särskild "växtbelysning". Jag är så tacksam för alla svar och tankar, detta är väldigt intressant!
Alexander-VG-zon3
08-05-2012, 10:51
Ja jag menar dom LED med röda och blåa färger som ger ett lilasken.
Vad man än väljer lågenergi eller lysrör (finns i t8-t5) så ska man välja kallvita eller med mycket rött/blått. Så det behöver inte vara specifika ''växtlysrör'' ibland är inte växtbelysning det bästa heller, det kan vara belysning som är anpassat för växter men kan också vara belysning som framhäver växternas färger och som inte är till nytta för deras välmående utan bara att det ska se fint ut i våra ögon .
Det finns jätte mycket olika typer av belysning inte bara lysrör,led och lågenergi.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|