Full version: Syrener
evelina
Kan någon hjälpa mig??
Kan man gräva upp små skott av syren och flytta dom till ett nytt ställe,och
när på året ska man göra det? wacko.gif
Fenja
Hej Evy!
Ja, det går utmärkt att flytta rotskott. Tidig vår eller sen höst brukar vara säkrast, ta med så mycket rötter du kan och vattna ordentligt. Du kan få vattna då och då om det är torrt till att börja med, glöm inte det för annars kan de torka och dö.
Lycka till!
Fenja
evelina
CITAT (Fenja @ 18-03-2004, 20:49)
Hej Evy!
Ja, det går utmärkt att flytta rotskott. Tidig vår eller sen höst brukar vara säkrast, ta med så mycket rötter du kan och vattna ordentligt. Du kan få vattna då och då om det är torrt till att börja med, glöm inte det för annars kan de torka och dö.
Lycka till!
Fenja

Hej Fenja!

Tack,vad glad jag blir,ska nämligen få 20 st av grannen.
Har rätt mycket rådjur på tomten så jag får väl skydda dom tills de växt till sig?????
Fenja
Om du kan få tag på fårull från någon som har får fungerar det utmärkt att fästa ullen med en bit ståltråd på en pinne som du förankrar i marken. Detta fungerar även på hararna här! Jag brukar klara mig på att sätta ut fräsch ull en varje vår.
Mvh Fenja
evelina
Tack,har tillgång till fårull.Det blir alltså sýren med fårakläder biggrin.gif
annchapanncha
Vi har gjort en Syrénberså av en gammal Syrén buske och det tar sig väldigt bra.

Dom är tydligen väldigt tåliga.

Så om några år skall vi sitta och dricka kaffe i Syrénbersån, jag kan knappt vänta rolleyes.gif

Annchapanncha
Ingis
CITAT (evelina @ 19-03-2004, 07:06)
Tack,vad glad jag blir,ska nämligen få 20 st av grannen.
Har rätt mycket rådjur på tomten så jag får väl skydda dom tills de växt till sig?????

Jag tror inte rådjuren gillar syrener. Jag har också problem med rådjur men aldrig att de rört syrenerna.

Hälsningar Ing-Marie
annchapanncha
Rådjuren älskar Syrén, hos mig iallafall.

Så pass opp.

I alla fall käkar dom upp mina knoppar ibland.

Annchapanncha
Tommy
Det är väl tillgång och efterfrågan som styr deras val som i allt annat antar jag biggrin.gif

Följdfråga: Jag har precis flyttat tre bitar syrén till ny plats. Skall jag klippa ner dem eller låta dem vara till senare i sommar. (Har hört av svärmorfar att man klipper syrén efter blomningen).
Nina H
Jag skulle inte klippa syrenen nu, då klipper du antagligen av de flesta blomknopparna och vad är en syrén utan blommor? Klipp den när den precis blommat ut så bildar den nästa års knoppanlag där du inte klippt. Vi har också fyttat syrener och det har gått jättebra:
Cilla
Vänta ett bra tag med att klippa den flyttade syrénen Tommy. Den måste etablera sina rötter först. När den gjort det ser du ordentlig tillväxt av grenarna. Då kan du klippa efter blommen. Det kan ta några år.

Vill man få fram rotskott, dvs förtätning nedifrån av syrén, är vårvintern bättre. Man sågar ned de äldsta stammarna på 20 cm höjd. Ibland skjuter nya skott från denna stump, ibland vill växten hellre skjuta nya skott från roten på näraliggande ställe och den avsågade stumpen dör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon