Hej!
Har nyligen köpt en uppstammad vinbärsbuske. Upptäckte häromdagen att flera blad har fläckar på sig. Har sökt här på Odla.nu och googlat men har inte lyckats ta reda på vad det är . Är det någon som kan hjälpa mig?
Mvh Anni
[attachment=69782:DSC07873__536x800_.jpg]
Ja-has vad vad det heter nu, nej, jag kommer inte ihåg.
Men det är en virus?sjukdom som lätt drabbar vinbär, men är inte jättefarlig.
Om man går där på våren och plockar bort alla infekterade blad, så lugnar det sig snabbt,
och sprider inte mer.
Det är viktigt att slänga dessa blad i vanliga sopor och inte till komposten.
Jag brukar samla dom när jag går min kvällsrundaoch njuter i trädgården.
Men vad den kan orsakar mer än fula blad det har jag glömt.
Åsa, mälardalen zon 2
07-05-2012, 12:20
Nej det är inget så allvarligt som virus det där är något man kallar buckelblad. Finns en ganska liten bladlusart som sticker och suger i de unga bladen som håller på att utvecklas, saliven hos bladlusen gör dessa missbildningar och det är inget som skadar plantan och bladen har fortfarande kvar sin funktion = de kan fotosyntesa man gör nog större skada ifall man plockar bort dem.
Tack för hjälpen! Vad tycker du jag ska göra - låta det vara eller spruta med såpa?
Åsa, mälardalen zon 2
07-05-2012, 13:41
Låt det bara vara. Har man mycket buckelblad kan man spruta växten med oljeemultion tidigt på våren innan knoppsprickningen för att kväva ev. övervintrande lusägg.
Då låter vi det vara. Såg en nyckelpiga på busken nyss :-)
Tack ännu en gång för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.