Full version: Vin
mullkärringen
Hej!
Har flyttat och fått en ny trädgård med växthus där det växer vinstockar både inne och ute mot växthusväggen.
Det ska tydligen vara blåa druvor men har ingen aning om sort...
Har ingen aning om hur dom ska skötas så är tacksam för alla tips jag kan få.
Ska dom gödslas och isf med vad? Måste stocken inne i växthuset vattnas? Hur ska dom beskäras och när?

Huggorm
Du skriver inte var i landet du befinner dig, men om det inte är de sydligaste delarna är det säkert "zilga", den har små blå druvor med kärnor och är överlägset mycket härdigare än andra blå sorter. De i växthuset kan dock vara "ädlare" sorter.

Beskär gör man på hösten, men ännu gröna, örtartade skott kan man ta när som helst. Hur och om du skall beskära beror på vad du vill åstadkomma med beskärningen.
mullkärringen
Jag bor i Västmanland (zon3-4 tror jag ). Jag tror jag lär beskära för annars skuggar nog vinet hela växthuset om det får växa fritt. Men du menar att alla gröna skott som kommer i år kan jag klippa fritt i?
Har du nån aning om dom behöver gödslas och med vad?

Tack för svar!
Huggorm
Åtminstone de druvor som växer utomhus i zon 3-4 bör vara något staketdruva, troligtvis Zilga om de är blå. Du kan ju jämföra löv med de som finns i växthuset för att se om det verkar vara samma.

Gröna skott kan man kapa utan problem, är det förvedat så blöder det om man kapar nu på våren. Det skall göras på hösten i såna fall, jag tror det är JAS gäller, juli augusti september.

Det skadar aldrig att gödsla, vanligt kögödsel kan vara bra till exempel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon