Hasse_h
07-05-2012, 22:47
Ska precis till att plantera två nyinskaffade äppelträd, ett Oranie och ett Gyllenkrooks Astrakan. Vi fick för några år sedan ett nyplanterat plommonträd hårt toppbeskuren av en hungrig älgkalv som strök omkring bland villorna. Det trädet tog flera år på sig att komma tillbaka med aktiv beskärning för att återskapa en sorts krona..
Så frågan är, går det skydda små äppelträd mot liknande eventuella attacker? Eller är det bara att hoppas på det bästa? Vill helst inte ha två meter höga stängsel runt träden, men finns det nån annan metod? Nåt sätt att skrämma dem?
Man kan bygga nätkonstruktioner men snyggast tycker jag att kupoler gjorda av 5mm armeringsjärn är. Man köper långa järn, sticker ned i backen ett par meter från trädet och böjer det till en båge och sticker ned på andra sidan. SÅ gör man med tre järn så att de bildar en kupol runt trädet. I toppen där järnen korsar varandra najar du ståltråd, dvs virar.
Mellan järnen på lagom älgnivå använder man ståltråd eller hampasnöre. I marken vid järnen stoppar du ned frö av t ex slingerkrasse som pryder kupolen.
När trädet är lite äldre brukar det tåla att toppas bättre, det blir som en lätt vårvinternbeskärning. Men i vissa områden är älgarna hungriga och då blir deras beskärningar mer liknt hamling och man får ha kvar järnen en längre tid, och kanske stolpa runt om så småningom.
Du kan kanske ha Allox nätet på stolparna, då är det inte lika iögonfallande som vanligt viltstängsel. Allox nätet är bara 150 cm högt, så du får kanske låta de nedersla 150 cm vara öppet (men då riskerar du att rådjur och harar kommer åt trädet).
Jag valde att ha 2 meters viltnät runt min trädgård, det blev inte så fult som vi befarade. Du kan kanske ha klätterväxter i nätet så stör det mindre.
Hopplöst med växter och vilt.
Hasse_h
09-05-2012, 09:16
Tack för svar!
Gillar Cillas idé med armeringsjärn, enkelt, billigt och snyggt. Det får nog bli ett försök med det!
Hasse_h
14-05-2012, 21:07
Här kommer en liten bild på hur mina "älgskyddsburar" blev. Kanske svårt att se, men det sitter najtråd mellan järnen runt om med ca 40 cm mellanrum. Hoppas nu att älgen inte vågar sticka in nosen däremellan.
Intressanta former! DU har gjort en som jag inte ens tänkt på. Ska du snöra emellan eller ha nät?
Jag har alltid gjort det enklaste, rundade kupoler. Kanske kan de blir synliga här
http://www.alltomtradgard.se/min-sida/cill...album/?id=19857
Hasse_h
21-05-2012, 22:31
CITAT (Cilla @ 17-05-2012, 18:36)

Intressanta former! DU har gjort en som jag inte ens tänkt på. Ska du snöra emellan eller ha nät?
Jag har alltid gjort det enklaste, rundade kupoler. Kanske kan de blir synliga här
http://www.alltomtradgard.se/min-sida/cill...album/?id=19857Jag gjorde dem i 8 mm armeringsjärn, tyckte att det var bäst att böja varje järn 90 grader. Blir inga spänningar i konstruktionen då. Har ganska stenigt så inget järn gick trycka ner mer än 0,5 meter ner i marken. Järnen arrangerades i hexagon-formade "tårtor"...
Kanske syns dåligt, men det sitter grön najtråd runtom alla järn med ca 40 cm avstånd i höjdled. Bör det vara tätare kanske?
Hej,
Ja, inte vet jag - du känner dina älgar bäst och vet vad de brukar knapra på under vintern. Förvånar mig att det är älgtätt där du bor, måste vara en syn att se dem vandra mellan villorna.
Om grannarna har en massa att bjuda på så behövs nog inte mer, men om de kommer in i området bushungriga och föredrar fruktträd framför annat så kanske det behövs tätare. Min erfarenhet är att älgar äter mer i bostadsområden på vintern, men du känner som sagt dina älgar!
Hasse_h
22-05-2012, 22:44
Jodå, älgar finns här mitt bland villorna, fast jag har bara sett dem vår och sommar när vegetationen är tät. Har haft älg som övernattat i trädgården i de tidigare hallonsnåren ungefär där träden nu står. Har suttit på altanen och hört ett klapprande ljud och fått se en älgko trippa fram helt oberörd längs cykelvägen framför villorna. Har fått stanna med bilen på tillfartsvägen in till området när en älgkalv vägrade flytta sig från vägen. På sonens skola som ligger 400 meter bort har de skrämt barnen vid olika tillfällen.
Nu har jag ju röjt alla snår och buskage så kanske det motverkar lusten att kliva fram och mumsa småträd med konstiga järnkonstruktioner runtom...
Även närmsta grannarna har röjt sina buskage så nu är det mer öppet än när vi haft älgbesök tidigare. Men jag kanske tar fram ståltråden igen och drar nåra varv till lite senare.. just in case.
Och sen har vi ju rådjuren också, de är mer frekventa besökare, de har hittills inte gett sig på några av våra trädgårdsträd eller buskar, men det går ju inte utesluta.
mollys_matte
23-05-2012, 09:01
hahaha.. det låter som du bor här i min by Hasse_h
jag (min sambo) har byggt en stor bur till mitt plommonträd, för älgarna är inte nådiga mot det.
Ska bygga en ny mindre bur i år till min magnolia.
Inte så snyggt som armeringsjärn grejerna, men effektiv.
Bara 4 ramar av virke, och sen hönsnät på det och så fäster man ihop dem till en fyrkant runt trädet.
I vintras hade en gren dock blivit för lång, så de måste ha tryckt med nosen på nätet så den kommit ut genom hålen och sen knaprat av den :0/
Hasse_h
24-05-2012, 07:43
Jaså, de gilla magnolia också? Har funderat på en sådan till nästa år kanske, men vill ju inte ha stålburar överallt...
Och igår kväll stod en fjolårskalv och mumsade slyträd på allmänningen vid busshållplatsen 150 meter från huset... rullade sakta förbi med bilen, den vände bara på huvudet och glodde trots max 4 meters avstånd.
Kanske det kan utvecklas speciella villaälgstammar, precis som rådjurspopulationer kan anpassa sig till att leva mer eller mindre helt i villaområden och leva gott där kanske även älgar kan det...?
Hasse_h
01-10-2012, 13:30
Kan nu rapportera att älgen fullständigt struntade i mina armeringsjärn. Den tog alla äpplen på båda mina nyplanterade träd samt repade av löv och knipsade flera grenar.
Återstår viltstaket runt trädgårn.
Hmmm, så 40 cm mellan najtrådarna räckte inte heller. Kanske just i början, och innan du hinner få upp stängsel, helt enkelt sätta lite tätare och i och vertikalt så det blir rutor?
Älgar är sannerligen av segare virke än rådjur. Imponerande att de med sina stora mular tråcklade in dem för att nå frukt och gren.
Hasse_h
04-10-2012, 12:09
Inget verkar kunna skrämma våra älgar. Tätare mellan najtrådarna, då kunde man ju lika gärna ta viltnät på en gång runt träden. Nä, lämnar träden åt sitt öde nu, vi ska ändå flytta till ett annat hus snart. Gott om älgar ska det vara där också, man får vara beredd på att skrämma iväg dem på morgonen när man går hemifrån...de använder tydligen trädgården som sovplats...

Finns flera äppelträd där men de är fullvuxna och tål älgarnas beskärning. Ska nåt nytt träd planteras så blir det 2 meter högt nätstaket runt det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.