jo_1
Då har jag ännu ett potentiellt ogräs som jag bara vill säkerställa vad det är innan jag sliter upp det... (Efter att i flera år ha rensat bort aklejor ur en rabatt har jag lärt mig att man ska kolla med sådana som kan innan... wink.gif )[attachment=69787:vad4.gif]
CillaM
Nu vet inte jag vad det är du syftar på med bilden, men det ser ut att vara en clematis med i leken, den flikbladiga. Så den ska du inte rycka hoppas jag.
jo_1
CITAT (CillaM @ 08-05-2012, 00:07) *
Nu vet inte jag vad det är du syftar på med bilden, men det ser ut att vara en clematis med i leken, den flikbladiga. Så den ska du inte rycka hoppas jag.

Tack! Det var en tanke jag hade och det känns ju som en bra sak att spara. Konstigt bara att vi inte såg den förra året...
Det var ju främst det flikiga jag tänkte på, men om någon ser vad det andra är, så vore jag såklart tacksam för hjälp med den också. Bättre bild på den: [attachment=69788:vad5.gif]
Kaprifol, kanske?
CillaM
CITAT (jo_1 @ 08-05-2012, 00:47) *
Tack! Det var en tanke jag hade och det känns ju som en bra sak att spara. Konstigt bara att vi inte såg den förra året...
Det var ju främst det flikiga jag tänkte på, men om någon ser vad det andra är, så vore jag såklart tacksam för hjälp med den också. Bättre bild på den: [attachment=69788:vad5.gif]
Kaprifol, kanske?

Ja, en kaprifol eller try, eller en schersmin. Jätte svårt att se, en bild på längre håll kanske?
Maj-Elén
Har du haft fågelfrö med hampa i?
Peztis
Maj-Elén, det tänkte jag också på.
jo_1
Maj-Elén och Peztis: Inte vad jag vet. Men tanken slog mig också. Vi har matat fåglar, men inte där utan en bra bit bort. Denna växer ut under en altan.
Jag får väl vänta och se. Man kan ju tycka att jag borde ha sett en klematis. smile.gif
Eva 33c
CITAT (Maj-Elén @ 08-05-2012, 13:52) *
Har du haft fågelfrö med hampa i?

Lite likt är det, men hampa är väl en ettårig växt och den där plantan ser lite för stor och välväxt ut för att kunna ha grott ur ett frö denna vår, eller? Kanske tänker fel. Hur ser den ut vid marken? Lite likt en självsådd fläder an någon art är den också. Svårt sånt här, blir lite gissningslek, men ganska kul också. Hoppas du spar den så vi får se vad det blir smile.gif
jo_1
CITAT (Eva 33c @ 08-05-2012, 21:21) *
Lite likt är det, men hampa är väl en ettårig växt och den där plantan ser lite för stor och välväxt ut för att kunna ha grott ur ett frö denna vår, eller? Kanske tänker fel. Hur ser den ut vid marken? Lite likt en självsådd fläder an någon art är den också. Svårt sånt här, blir lite gissningslek, men ganska kul också. Hoppas du spar den så vi får se vad det blir smile.gif

Ja, jag sparar den. Den växer bra där bakom akleja och den där andra saken som har "rankor" (därav min gissning att det är en kaprifol) Jag har inte så ont om plats så jag kan gott låta den stå kvar!
Maj-Elén
Jo, hampa är väl vad jag vet ett-årig men den växer intill ett hus och vintern har varit mild så inte omöjligt. Det finns så många växter med flikiga blad som denna så man måste nästan se den "live" för att vara säker. Kom just att tänka på att hampa har lite ludna blad (eller minns jag fel)? och det kan man inte se på bilden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon