Full version: Körsbärsträd - Van
johan1983
Jag köpte ett körsbärsträd VAN.

Dels köpte jag det för att det var härdigare än ett Grosse Schwartze.
Även om jag bor i Zon 1 så tyckte försäljaren att det var bättre att ha ett träd härdigt till zon 3 snarare än zon 2 som grosse schwartze.

Sedan var VAN en E-planta. Det var inte GS.

Gjorde jag ett bra val?

Sedan kommer vi till fertiliteten. Försäljaren ryckte på axlarna och sa att alltid finns det något träd i området som kan befrukta min VAN.
Kan det stämma att man bara chansar på det eller borde jag köpa ett träd till?

Jag läste någonstans att VAN befruktade GS. Men GS befruktar tydligen inte VAN?
Betyder det att jag måste köpa två träd till så att VAN befruktar GS, GS befruktar det tredje trädet som i sin tur befruktar VAN?

Det är snurrigt det här
Åsa, mälardalen zon 2
E-plantor bruka vara bä'ttre än icke E-plantor

Med tanke på att du bor i zon 1 så lär det väl finnas körsbärssträd i området där du bor så om du inte bor väldigt isolerat så tror ju jag som försäljaren att det finns träd i området som kan pollinera ditt träd det är ganska många sorter som kan pollinera Van även vanligt Prunus avium(fågelbär) funkar bra
KRT
Jag köpte ett Sam för två år sedan och helt ärligt - tänkte inte så mycket på pollinering, utan som din försäljare antog att det säkert finns något träd i närheten av någon sort som kan pollinera mitt Sam.
Och mycket riktigt, i fjol fick jag säkert 30 fina frukter så det finns verkligen något annat körsbär i närheten som pollinerar.

Om man inte bor väldigt isolerat mitt ute i en barrskog eller så, och i en så pass låg zon skulle jag faktiskt inte bekymra mig speciellt. Om du inte får frukt alls på flera år DÅ kanske är är läge att börja fundera, men inte annars.
Kutas
Van körsbär är mycket goda om man låter dem mogna tills de är nästan svarta. Då kommer du att gilla dem få som områdets fåglar lämnar åt dig.

Och glöm inte att kolla efter körsbärsflugans larver. Men larverna är ofarliga och smakar inget. Det vet jag, som käkade några dussin med glädje, de övriga lämnade jag åt brorsbarnen, som hittade larver i varenda en (samma dag).

Mao, det man inte vet lider man inte av !!!!
johan1983
Då testar jag och ser helt enkelt :-)

Det ska bli smaskens att äta larver
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon