AnnaQ
Jag är inte alls någon rosexpert och tar gärna emot råd.

Jo, jag har tänkt anlägga en nyponhäck som ska bli över 50 meter lång. Först var jag inne på vanlig vresros, men jag vill inte heller att det hela ska se ut som en parkanläggning.

Läget är lantligt och lite vilt mellan en grusgång och en åker, soligt läge i växtzon 3. Häcken får gärna bli ett par meter hög.

Efter att ha läst lite och kollat på plantskolan har jag insett att det vore finare att blanda några olika sorter, är inne på pimpinellrosor, t ex "Aicha". Men en enda krukodlad buske kostar 165 kronor på min plantskola. Om jag ska ha två per meter är jag snart uppe i 20 000 spänn och det går helt enkelt inte.

Nu undrar jag hur man gör detta utan att det ska bli ett mångårigt projekt. Finns det någon plantskola som säljer billigare häckplantor av pimpinellros? Borde jag återgå till min ursprungsplan, jag gissar att vresrosor går att få billigare?

Jag tar tacksamt emot tips kring andra sorter. Jag har en stor trädgård och vill inte skapa mig mer arbete än nödvändigt, så det måste vara en ros som inte kräver alltför mycket beskärning och omvårdnad.

Tack på förhand!

octachoron
Jag har sett en hel del planteringar av byggföretag som sätter häckar av spinosissimarosor (pimpinellrosor). De köper dem barrotade från kylförråd så i vissa fall så börjar de inte grönska förrän på sensommaren beroende på planteringstiden. Så det finns nog många billiga häckplantor att köpa, hör efter i tid med en lokal plantskola så kan de ta hem dem om de inte har inne. Dock så är det för det mesta arter, inte förädlade sorter som säljs billigt som häckplantor.
Sedan är väl inte 'Aicha' den mest lättodlade av denna typ av rosor.
AnnaQ
Tack för svar!

Aha, inte så lättodlad... i vilket avseende då? Jag vill förstås gärna ha något lättodlat. Är det sjukdomar du tänker på? Eller är den krävande på annat sätt?
Kajsa
Dom blommar över fort och blir sedan lite trista, välj Rugosa rosor istället som blommar hela sommaren och är friska !
Titta i mina album/Rugosa rosor och album/Kanadarosor där finns många olika Rugosa rosor, jag har skrivit fakta till alla, dom finns i alla höjder, färger.
stanwell
Flora Linnea i Helsingborg har egen rosodling och de brukar kunna ge bra pris för häckplantor i större antal.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon