Kileane
Hejhej,

nu är det nog dags att bli aktiv på forumet igen, för vi är i planeringstagen för att göra om vår lilla radhustäppa! Det är alltså en riktigt liten trädgård (ca 5m bred och 12-13m lång) som gränsar till en skog med främst tallar. Trädgården "flyter" alltså över i skogen utan tydlig gräns och det är en riktigt fin och ljus skog också så jag vill inte begränsa sikten för mycket!

Den stora utmaningen i vår pytteträdgård är den enorma tallen som växer i bortre ändan - det är ett jättefint träd, men det dråsar ner mängder av tallbarr förstås. Nu är frågan om vi är galna som försöker envisas med andra växter än surjords/skogsväxter...? Vi har ett litet hörn med rhododendron och blåbärsbuskar, dit sätter jag tallbarr jag lyckas sopa ihop. Men vi vill ju ha annat också, en liten försummad pion växte där nära när vi flyttade in, vi har planer på ett stenparti alldeles intill tallen och i resten av trädgården vill vi ha rosor, klätterväxter, kryddväxter, köksträdgård - allt det "vanliga" alltså! Tror någon att det kan lyckas? Vi jordförbättrar vartefter vi planterar och försöker sopa undan så mycket barr som möjligt.

Vad ska vi välja för markbeläggning när vi inte vill ha kvar varesig gräsmattan (jo en liten plätt ska vi ha) eller gruset (det senare är helt hopplöst att hålla barrfritt)? Vi ska plattsätta en del av trädgården, men jag vill inte ha plattor över hela ytan, det känns för sterilt.

Jag vill så mycket, men kanske är det bara upplagt för besvikelser och misslyckanden att slåss mot de naturliga förutsättningarna? Om någon lovar att komma med tips och råd så ska jag visa bilder på hur det ser ut nu!
HelénE
Tycker du ska lägga upp ett par bilder, är mycket lättare att ha synpunkter eller komma med råd om man ser hur det ser ut.

Helén
Kileane
Det har du ju helt rätt i. Det ser ju inte så vackert ut då våren inte startat riktigt än (dessutom ligger det lite hopräfsat skräp mitt i...), men bilder tagna från balkongen kommer här (läget är nordväst):

Rakt ner till höger. Här ska det bli terrass i sommar:

Nere till vänster. Terrassen ska sträcka sig mellan de båda vita spaljeérna. Till vänster har vi en granne.

Övre vänstra delen, mot skogen. Plåtspannen, rabarbern och stenröset till vänster i bild hör till grannen, resten är vårt. Vet inte riktigt vad vi ska ha på denna del men någon sorts odlingsplats nog. Den stora tallen är mitt i bild.

Övre delen, höger sida. Till höger om burarna runt två syrenbuskar måste folk kunna gå så de kan gå runt till sina egna små trädgårdar. De gamla bärbuskarna ska tas bort och där ska bli rabatt (med nya buskar?) och en slingrig liten gångstig istället för den raka raden av gamla plattor.

Här ses nästan hela trädgården, den är inte bredare än så. Längst bort i bild rabatten med rhododendron, blåbärsbuskar och lite annat smått (pioner, stenpartier...tom rabatt till vänster). Allt detta var helt övervuxet med lupiner ifjol, men det finns en hel del växter som överlevt och som vi ska försöka rädda.

Tankar och planeringshjälp mottages tacksamt smile.gif Egentligen vet jag redan hur jag VILL det ska se ut, men jag undrar om förutsättningarna sätter käppar i hjulen för mina planer. Jag vill INTE ha bara skogs- och surjordsväxter.

HelénE
Varför inte bygga stora odlingslådor / bäddar på vänstra sidan där det nu ser ut att stå några mindre bäddar? Fylla hela den sidan från där nu vattenkannan och det står fram till tallen.

Sen på höger sida där det nu är några buskar och ett par träd så skulle en lång rabatt längs hela sidan passa.
Man kan ta bort grässvålen och vända den ner, lägga tidningar på och sen bygga en kant av brädor i höjd "en liggande jordsäck" och sen fylla på jord från säckar. Jag har precis gjort så till en häck, byggde kanterna runt, la ut säckar med jord "inom ramen" och sprättde sen upp dem i den bygda ramen.

Stenpartiet som ni börjat på är ju bara att fortsätta med, stenpartiväxter brukar inte ha så stora krav.

Men sen längre bort vid tallen osv. där skulle jag nog inte kämpa för hårt mot naturen utan fokusera på växter som trivs i den mijön. Bland växter som gillar surjord så finns det ju mer än rhododentron att välja bland.
Astillbe, magnolia, staketdruvor, amerikanska blåbär, men det beror ju lite också på vilken zon ni bor i.

Jag tycker dock det är för mycket sten i den änden på trädgården för att det ska vara snyggt, jag skulle nog hellre bygga upp kanterna på vänstra sidan av torvblock.

Markbeläggning så skulle jag föreslå nån form av sten beläggning där ni inte vill ha gräs.

Helén
Kileane
Tack så mycket för svaret!

Vänster sida ska förmodligen bli odlingslådor (det är sidan med mest sol) - jag undrar bara lite vad vi ska ha för markbeläggning där då jag helst inte vill stensätta hela trädgården, gräsmattan gillar vi inte (den är ful och misskött) och grus funkar inte då tallen vräker ner barr...

Tack så mycket för tipset om det enkla sättet att anlägga en rabatt också! Jag ska försöka få sambon med på det tåget - de befintliga rabatterna är gjorda genom att först riva bort alla hemska lupiner, sen gräva ner ca 60 till enbart lera, rotspärr mot alla trädrötter och sen har vi fyllt upp med jord...det var rätt jobbigt. Jorden har förstås sjunkit under vintern så nu får vi sätta dit mera. Jordmånen här är inte speciellt bra, det är mager jord och hårt packad, så upphöjda rabatter är betydligt lättare att få till. Om ditt sätt funkade till en häck borde det ju funka till några bärbuskar och andra plantor också.

Borta i den största rabatten har vi nu mest surjordsväxter, men även en liten klen (bond)pion som vi räddade undan allt ogräset. Som jag har förstått det gillar den inte alls sur jord... Den var pytteliten när vi hittade den och vi vågade absolut inte flytta på den, men den verkar växa till sig. Så kanske borde vi flytta den till ett bättre ställe nu och välja någon mera passande växt till den rabatten? Vågar vi det?

Rhododendron, Astilbe och Blåbär har vi redan, magnolia tror jag inte överlever här - vi bor mellan zon 3-4 i Finland, det motsvarar kanske klimatet i Umeå? Borde köpa fler plantor av dessa som trivs så det inte blir så "plottrigt" men problemet är att jag vill ha så många växter och har för lite plats ;-)

Torvblock istället för sten till den vänstra rabatten låter spännande, jag fick genast nya ideér... Jorden har sjunkit rätt rejält där så vi behöver ändå göra något. Får se om jag kan övertala sambon dock, han gillar sten om man säger så (han skulle helst plattsätta hela trädgården).

Rabatten som ska bli till höger tänkte jag skulle ha en lite "utstickande" del ungefär mitt på tomten, där man kunde plantera något vackert som blickfång (men inte så det stör utsikten för mycket), kunde det vara en bra idé? Något litet träd med vacker stam eller fint växande (uppstammad?) buske kanske?

Så mycket idéer och så lite tid...
Kileane
Puffar lite, i hopp om fler svar och kanske lite tips på växter som kunde funka! Hur är det med klätterrosor, är det någon idé att försöka med en sådan (nordväst läge, zon ungefär samma som Umeå)? Kanske klematis klarar sig bättre? Hur är det med pionen tror ni, ska vi försöka flytta den eller mår den bäst där den är trots tallbarr som rasar ned...? Finns det något fint, härdigt litet träd eller buske som inte blir för stort och som är vackert även på vintern (vacker bark eller form tex.)?
HelénE
Pionen tycker jag du spr tills ni har en annan rabatt iordningställd, då kan du plantera den där med flera andra pioner.

Betr. växter så tycker jag du ska försöka hålla dig till inte för många sorter, utan hellre fler av några få sorter, då blir det inte så plottrigt.

Rosor är jag inte så bra på, hoppas du kan få tips av andra, även betr. klätterväxter.

Helén
Krolliljan
Jag kan tycka så här. När man ine har så stor yta så tycker jag att det är Ok med många arter. Jag tycker att mångfalden ( om man håller sig i en inte alltför brokig färgskala) ger "mer". Man har lite att gå och titta efter fastän inte trädgården är stor. I hörn av min trädgård där jag har små land har jag många arter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon