Hejhej,
nu är det nog dags att bli aktiv på forumet igen, för vi är i planeringstagen för att göra om vår lilla radhustäppa! Det är alltså en riktigt liten trädgård (ca 5m bred och 12-13m lång) som gränsar till en skog med främst tallar. Trädgården "flyter" alltså över i skogen utan tydlig gräns och det är en riktigt fin och ljus skog också så jag vill inte begränsa sikten för mycket!
Den stora utmaningen i vår pytteträdgård är den enorma tallen som växer i bortre ändan - det är ett jättefint träd, men det dråsar ner mängder av tallbarr förstås. Nu är frågan om vi är galna som försöker envisas med andra växter än surjords/skogsväxter...? Vi har ett litet hörn med rhododendron och blåbärsbuskar, dit sätter jag tallbarr jag lyckas sopa ihop. Men vi vill ju ha annat också, en liten försummad pion växte där nära när vi flyttade in, vi har planer på ett stenparti alldeles intill tallen och i resten av trädgården vill vi ha rosor, klätterväxter, kryddväxter, köksträdgård - allt det "vanliga" alltså! Tror någon att det kan lyckas? Vi jordförbättrar vartefter vi planterar och försöker sopa undan så mycket barr som möjligt.
Vad ska vi välja för markbeläggning när vi inte vill ha kvar varesig gräsmattan (jo en liten plätt ska vi ha) eller gruset (det senare är helt hopplöst att hålla barrfritt)? Vi ska plattsätta en del av trädgården, men jag vill inte ha plattor över hela ytan, det känns för sterilt.
Jag vill så mycket, men kanske är det bara upplagt för besvikelser och misslyckanden att slåss mot de naturliga förutsättningarna? Om någon lovar att komma med tips och råd så ska jag visa bilder på hur det ser ut nu!