Full version: Pallkragar
helheten
Hejsan,

Efter att ha läst och blivit inspirerat har jag fått tag på gratis pallkragar.
Jag läste också att det skulle vara bra att sätta byggplast på insidan. När jag berättade detta för en bekant fick jag denna fråga/åsikt som jag lämnar vidare och hoppas på svar:

"Undrar om man ska klä med plast för fukt kommer nog alltid in imellan i så pass stor mängd så det inte hinner torka ut genom träet mot det fria?????
Dessutom är det lätt gjort att punktera plasten när man gräver och joksar ex.vis när man rensar ogräs."

Vad säger ni??

Koloniägare

wink.gif wink.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Byggplast är ingen totallösning :-) men det är klart bättre än att ha blöt jord i ständig kontakt med pallkragsträet, det är ju detta vi jämför med.
Själv målar jag också förutom byggplast och den kombinationen tycker jag har funkat bra hitintills - får ha det i några år till innan man kan rapportera mera misstänker jag däremot ;-)
Ibland struntar jag i byggplast också....och kör enbart målat.

Jag har själv aldrig punkterat byggplasten vid kanten och pallkragar gräver man liksom inte i med spade - då har man nog missat poängen lite med pallkragsodling! Meningen är ju att man inte skall gräva alls utan bara hälla/skotta i och vispa/blanda runt lite :-) och för att punktera plasten på kanten så måste man ha någe vasst och ta för kung och fosterland plus ha otur ;-) man luckrar ju inte heller inifrån ut utan snarare utifrån in om Du förstår vad jag menar :-)
Och det är ju 'färdig' eller så färdig som möjligt jordblandning som skall i pallkragen.

Och när man odlar i pallkrage så är det mkt rekommendabelt att odla 'intensivodling' så att hela ytan alltså är täckt med det man odlar. Jag har nog minst ogräs i mina upphöjda bäddar, permanenta som pallkragsodlingen då jag gör så- det som mestadels dyker upp är ettårigt ogräs som kommer - lättuppdraget sådant. Och markväv i botten då slipper det liksom inte in några rotogräs alls - de kan fröså sig men då är man ju där å drar upp dem. För oavsett odlingsmetod, regelbunden ogräsrensning rekommenderas för bästa resultat!

När man skall byta jord i pallkragen då drar man bara upp ramen och lämnar jorden i en hög så då kan man inte heller 'punktera' någon byggplast :-) sedan skottar man bort den - ner med ramen och så fyll på med nytt.

Någon annan som har funderingar runt detta?

Hälsar Ingrid
Berith
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 19-03-2004, 07:18)
Någon annan som har funderingar runt detta?

Ja det sista. Hur ofta byter du jord? Varje år? Om du inte byter varje år antar jag att du ändå tillsätter gödsel?
helheten
Tusen tack för ditt utförliga svar Ingrid. Du verkar ha
koll och kunskap om det mesta och underbara bilder i ditt album tongue.gif rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Hej hopp Berith,

Pallkragsodling är hos mig en mera 'mobil' odling d v s den byter plats ofta. Mina andra upphöjda bäddar är av mera permanent slag.

När jag jordförbättrar i de permanenta upphöjda bäddarna så är det hästdynga, kompost och ev kompostrad kodynga (80%) på säck som tillförs.
Inför plantering av uppdragna plantor ( ej sådd obs) så 'toppar' jag ofta med en hemgjord specialblandning som åker ner i översta lagret. Detta 'utanpå' den redan gjorda jordförbättringen. Jag tänker att det egentligen är flera saker -> först en strukturförbättring och om jag odlar snabba intensiva saker - också en 'snabbstöt' i gödningsväg. Denna 'snnabbstöt' återkommer när jag har skördat klar - om det är sallad - rädisor etc och skall odla annan gröda mitt i säsongen typp vitlök, asiatiska grönsaker, en ny omgång sallad etc etc.

Pallkrageriet är ju sällan på samma plats år ifrån år i mitt fall utan den dyker upp där det råkar finnas plats just nu eller där jag får en inspiration ( minsannn däääär kan jag ju klämma in en pallkrage, att jag aldrig sett det förrut etc etc) - men om jag odlade mera permanent i pallkrage skulle det inte skilja sig mkt ifrån bäddarna ovan. I de permanenta bäddarna har jag nån fodrad med markväv och de två första gjorde jag mitt dumme nöt med enbart tidningar i botten - något jag ångrat i ett antal år efteråt p g a rotogräs. Ja kirskål kan växa igenom nästan en meter jord :-(

I den splitter nya Köksträdgården som gjordes 2003 gjorde jag precis tvärtom, inget fodrat i de permanenta bäddarna alls varken plast elelr markväv, däremot lade jag markväv runt alla bäddarna istället. Det skall fungera lika bra som om man har fodrat bäddarna och har naturmark runt ( med ogräs och gräs etc).

Så jorden byts aldrig utan förbättras - däremot så är min tumregel varje år - fyll upp till kanten eller så nära man orkar ;-)

Hälsar Ingrid
Berith
Tack Ingrid! (Orkar inte hoppa vid den här tiden på dan...) wink.gif

Sparar all den här infon tills jag ska utöka pallkrageparken. Odlade i min allra första krage i somras och det funkade alldeles utmärkt. Har tänkt flytta den senare i vår så den får väl räknas som "mobil". smile.gif Har ett par pallkragar liggande som jag tänkte använda i år, får se vad det blir i dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon