Full version: Purpurapel Hopa
Trädgårdstokan
Jag köpte en Purpurapel Hopa förra året på Blomsterlandet, vilket jag först och främst kan säga att jag inte rekommenderar att handla där om du vill ha service. Först hade dom glömt att beställa, sen lovade dom att jag skulle kunna hämta trädet veckan därpå. Jag åkte dit 3 mil t o r, inget träd, det hade dom inte beställt. En vecka senare kom jag dit igen och då hade mitt "träd" kommit. Det var en 50 cm hög buske som man själv får forma till ett träd. När jag sa "är det här ett träd?" så såg tjejen helt frågande ut som att det var väl inget konstigt med att det såg mer ut som en liten buske.

Hur som helst så åkte jag hem med mitt "träd" och planterade ner det. Sen kom rådjuren och åt upp alla nya skott. Nu har jag satt skydd runt så att det ska får vara ifred. Min undran är nu när är det ok att klippa bort de nedersta grenarna så att jag får trädform på det? Kan man klippa när som helst eller ska jag vänta tills JAS månaderna?

Lisa rose.gif
Cilla
Om det blivit av med många grenar redan är det bättre att vänta. Men om rådjuren gjort som de brukar, bara tagit de yngsta, yttersta skotten så går det bra.

Generellt brukar man vänta minst en säsong innan man beskär. Och unga träd brukar man beskära på vårvintern för att stimulera tillväx. Men för att kunna avgöra vad som är bäst måste man se trädet.

Om du beställt ett stamträd och fått en flerstammigt träd, och om du beställt ett träd i viss ålder eller med viss storlek och fått något annat, så har de helt enkelt givit dig fel träd. Ofta kanske man inte specificerar så noga, men säger man träd menar man ofta något som har en stam med krona, och kan handeln inte få fram det borde man kontakta kunden först innan den åker flera mil för att hämta. Och annars också för den delen.

Johan på Blomsterlandet
Hej Lisa!

Vill verkligen beklaga att du känner dig missnöjd med hur din beställning blev hanterad. Det är verkligen inte så det brukar gå till.

För att vara säker på att det inte blir några missförstånd vid en beställning så kan du i framtiden använda våra beställningslistor och beställningsformulär som ligger upplagda på vår hemsida. Du hittar våra beställningslistor här!

Det här med rådjur är ju också besvärligt. Jag har själv mängder med rådjur där jag bor som går in i trädgården och äter på allt de kan komma åt. Följ Cillas profesionella råd så kommer det säkert att gå bra.

Lycka till!

Johan Jancke, Blomsterlandet
Trädgårdstokan
Hej!

Tack för svaret. Det verkar som om rådjuren bara tog bladskotten och längst ut på grenarna. Eftersom det inte är så stort så får det den här säsongen på sig att växa och jag klipper första gången nästa år.

Ja, jag hade nog tänkt mig ett träd med en stam när jag beställde ett träd. Jag gjorde min beställning per telefon och tittade på Blomsterlandets hemsida under Prydnadsträd. Hade jag velat beställa en buske så hade jag sagt det. Men nu är jag en erfarenhet rikare.

Lisa rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon