EKLO
Hej,

Jag är nu stolt ägare till ett femtontal plantor av blå gräsfibbla, som jag under vinter o vår odlat upp från frö.

Nu är det läge att plantera ut, jag har härdat dem i ett par veckor (zon 1-2).

Men jag har aldrig själv sett dem i rabatt - jag tänker mig att jag skulle gärna ha alla på samma ställe, som ett slags rufsig, vild rabatt

men funkar det, ni som har gräsfibbla själva? Och hur långt plantavstånd är vettigt, nu är bladen kanske en dm långa, jag har läst mig till att bladen kan bli c:a 30 cm? Och blomman c:a 65 cm hög?

gärna erfarenheter
EKLO
puttar upp
Eva 33c
Jag bor i zon 5 och min egen erfarenhet av gräsfobblan är starkt begränsad. Jag har sått en vit-rosa variant och den övervintrar bara sporadiskt hos mig. Men jag hittade denna info på Jelittos sida i alla fall.
EKLO
Tack för länken, Eva!

Nu har jag planterat ut alla femton plantorna, med nån dryg dm mellan dem - hälften i en rabatt och de andra lite tra och tre där jag kom åt bland stenar i nyspettade konstiga rabatter.

Jag håller tummen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon