blåtand
Hej!
Jag tänkte försöka dra igång ett odlingsprojekt på ett 4 veckors sommarläger för ungdomar med lättare funktionsnedsättning. Tänkte höra om någon här hade bra förslag på matnyttiga växter som man skulle kunna ha med i detta.

Lägret är som sagt 4 veckor långt och tar plats på en gård i Stockholms skärgård. Då vi kommer hyra gården tänkte jag odla i lite större lådor. Tanken är också att ungdomarna själva ska få plantera fröerna, om det går, och vara delaktiga i hela processen. Detta gör att växter som är lite mer tåliga och amatör-vänliga är ett stort plus!

Jag har spånat lite på att ha med majrova, krasse och någon typ av sallad (antingen ruccola eller spenat) Finns det några andra lättodlade och snabbväxande matnyttigheter man skulle kunna ha med?
hattstugan
Välkommen till Odla!!

Rädisor är snabbväxande! Är vad jag kommer på just nu!
Anette Nordlund
spenat, ruccola (som du sa själv), rädisor som redan var föreslaget samt portlac.

Kan ni inte träffas innan o förkultivera t.ex. snabbväxande rödbetor eller morötter alternativt att ni groddar potatis o lägger i hink... om ni inte hinner träffas så kanske du kan förbereda det och lägerdeltagarna hjälper till att plantera senare... Allt behöver kanske inte frösås? Tänker jag?

Hoppas det går bra - 4 veckor är ju inte särskilt lång utvecklingstid...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon