|
*Felix matte*
18-03-2004, 23:10
Inom Situationstecken sa han på trean vad han eg. menade var Citationstecken ... det förstod jag av konversationen Petimäter är jag inte... men jag reagerar när det blir fööör mycket fel.
Hannele
18-03-2004, 23:21
CITAT (Felix matte @ 18-03-2004, 23:10) men jag reagerar när det blir fööör mycket fel. Det heter väl även citattecken...
*Felix matte*
18-03-2004, 23:26
CITAT (Hannele @ 18-03-2004, 23:21) Det heter väl även citattecken... :unsure: Inte alls! Citationstecken = AnföringsteckenMedan Citattecken används ofta för att markera ironi. ...
Jag har varit och BESIKTAT min bil! Men killen som gjorde jobbet hade inte alls någon sikt... och inte siktade han något över bilen heller.... Skall jag reklamera jobbet, tycker ni?
*Felix matte*
18-03-2004, 23:39
Men Ina... inte säger väl Boråsare Besiktat Min erfarenhet är att de säger BesiktigatTror väl jag att han, killen lämnade sikten och mörkersiktet hemma Reklamera... beror väl på vad du fick för betyg i protokollet
Besikta är ju det som numera står i utskicket man får när det är dags att besiktiga bilen. Jag får nån blandning av frustrations-spatt och fnissanfall varje gång.... Ser för min inre syn en kille i overall som står och siktar florsocker och kakao över bilen och sen debiterar 300 kr för tjänsten!!! Men det gick bra så jag är nöjd med betyget trots att jag inte såg till varken florsocker eller kakao...
CITAT (Felix matte @ 18-03-2004, 23:10) Petimäter är jag inte... men jag reagerar när det blir fööör mycket fel. Ja, jag reagerar som du, inte som dej, när det blir för mycket fel...
Här om dagen lät jag mig lockas av er bjudandet "Ost smörgås och kaffe med på tår".
Störig och allt mer ut bredd o vana, an ser Unn
CITAT (Unn @ 19-03-2004, 08:56) Här om dagen lät jag mig lockas av er bjudandet "Ost smörgås och kaffe med på tår". Konstigt att det inte stod "Ost smör gås och kaffe med på tår"....
kryddan
19-03-2004, 09:59
Titta gärna in på www.avigsidan.com om ni vill ha mer särskrivningar att le åt  Min favvissida för att bli lite uppmuntrad när dagen är grå!
det finns en sak som alltid gör mej galen o det är när dom säger Sötälje istället för Södertälje det blir vanligare o vanligare förr va de mest på radio Stockholms trafikrapport men nu säger dom Sötälje ÖVERALLT o mina öron faller nästan av  fast jag är ju ingen skönskrivare eller sköntalare själv så kan det inte hjälpas att det finns saker som stör jag borde ju inte bry mej eftersom jag e Stockholmare o inte "Sötäljebo" men det är roligt med ord eller hur
CITAT (Ina @ 18-03-2004, 23:56) --- frustrations-spatt och fnissanfall --- Ibland kan man undra om det finns nån som korrekturläser tidningarna innan dom trycks? I alla fall när det gäller vår lokaltidning där det kan stå Mareistad med stooora bokstäver på förstasidan. Och för ett tag sen var det ett helt uppslag om en man som samlade på kappekoppar! Joodå, det stod det flera gånger, både i rubriken och i övriga texten. Journalisten kanske tror att det heter så?
CITAT (kryddan @ 19-03-2004, 09:59) Titta gärna in på www.avigsidan.com om ni vill ha mer särskrivningar att le åt  Min favvissida för att bli lite uppmuntrad när dagen är grå!  Ja, man undrar verkligen var far soten kommer i från! man sätter smör gåsen i halsen över dy lika skräck exempel.  Unn
Gunvor Nilsson
19-03-2004, 10:50
CITAT (oldwolfie @ 19-03-2004, 10:06) det finns en sak som alltid gör mej galen o det är när dom säger Sötälje istället för Södertälje Samma här! Och något som jag får tuppskinn av så är det när hallåor och andra mediesnubbar inte kan säja Ö utan envisas med ett grovt U!! "Snart ere s unda å efter de ere månda!" Är det så svårt att säja ö? undrar /Gunvor
Eller när dom säger "Kallijanka" och "ejänkligen"!!
CITAT (Unn @ 19-03-2004, 10:18) CITAT (kryddan @ 19-03-2004, 09:59) Titta gärna in på www.avigsidan.com om ni vill ha mer särskrivningar att le åt :rolleyes: Min favvissida för att bli lite uppmuntrad när dagen är grå!  Ja, man undrar verkligen var far soten kommer i från! man sätter smör gåsen i halsen över dy lika skräck exempel.  Unn Att sär skrivnings o skicket beror på influens via internet från engelskan är nog ganska uppenbart. Fastän jag vid handskrift aldrig är lagd åt att särskriva, märker jag att det händer mig ibland vid datorn... liksom att jag ibland missar ställen där det absolut ska vara mellanslag. Skillnaden måste väl bero på att datorskrivande blir mer komplicerat för hjärnan. Men jag brukar alltid korrekturläsa en eller flera gånger, men man har ju en tendens att inte upptäcka sina egna brister så många sådana slinker nog igenom ändå...
MoniqueÖ
19-03-2004, 14:08
Eller fallmskärm...
Förstår heller inte varför en del väderpresentatörer envisas med att säga "sekundmeter" förkortningen lyder m/s vilket skall vara meter per sekund. Det heter väl inte timkilometer om bilens hastighet? Eller?
Kan vara petimeter om jag vill.../MoniqueÖ
Hannele
19-03-2004, 14:19
CITAT (MoniqueÖ @ 19-03-2004, 14:08) Förstår heller inte varför en del väderpresentatörer envisas med att säga "sekundmeter" Sekundmeter är ett seglaruttryck. http://www.smhi.se/sgmain/om_smhi/vadersprak/vind.htm
MoniqueÖ
19-03-2004, 14:39
Aha då fattar jag Hannele, alla väderpresentatörer är i själva verket seglare!
Man hör inte en meteorolog säga sekundmeter, men jag vet att flera är seglare... Udda, eller hur?
/MoniqueÖ
CITAT (MoniqueÖ @ 19-03-2004, 14:39) Aha då fattar jag Hannele, alla väderpresentatörer är i själva verket seglare!
Man hör inte en meteorolog säga sekundmeter, men jag vet att flera är seglare... Udda, eller hur?
/MoniqueÖ Väderpresentatörerna i TV är väl meteorologer? I alla fall dom på ettan, tvåan och fyran.
Eva i Skåne
19-03-2004, 14:59
CITAT (Posse @ 19-03-2004, 09:24) CITAT (Unn @ 19-03-2004, 08:56) Här om dagen lät jag mig lockas av er bjudandet "Ost smörgås och kaffe med på tår". Konstigt att det inte stod "Ost smör gås och kaffe med på tår"....  Kaffe på tårna??? Det måste brännas
MoniqueÖ
19-03-2004, 15:04
Javisst, har SVT & TV4 utbildade meteoroler men de andra kanalerna (3:an & 5:an) har endast sk väderpresentatörer och skillnaden mellan dem är t ex användadet av meter per och sekundmeter...de MED utbildning säger inte sekundmeter! De utan kan göra det. Och vissa seglare oxå! Lyssna får ni se! Väderpresentatören på TV är ofta anställd pga/tack vare sitt utseende och hur dom gör sig medialt i rutan (TV-) inte så mycket annat. Jo, säkert skall dom även vara läskunniga... Men visst är de väl så att flera publika personer är slarviga med vad dom säger och hur dom säger det. Jag tror inte att väderpresentarörerna är ensamma om det. /MoniqueÖ
CITAT (MoniqueÖ @ 19-03-2004, 15:04) ... meteoroler ... *rofl* (rolling on the floor laughing) /Mimmi
Hannele
19-03-2004, 16:35
CITAT (MoniqueÖ @ 19-03-2004, 15:04) Väderpresentatören på TV är ofta anställd pga/tack vare sitt utseende och hur dom gör sig medialt i rutan (TV-) inte så mycket annat. Jo, säkert skall dom även vara läskunniga...
/MoniqueÖ Nej, meteorologer har 4 års högskoleutbildning, 160 poäng.
Tingstäde
19-03-2004, 16:35
Ja - ords handhavande är inte så lätt .... När min yngste sork var åtskilligt mindre än nu frågade han "Pappa - vad betyder inkontinental?" Tingstäde
CITAT (MoniqueÖ @ 19-03-2004, 15:04) Javisst, har SVT & TV4 utbildade meteoroler men de andra kanalerna (3:an & 5:an) har endast sk väderpresentatörer--- Att tv3 har presentatör kan jag gå med på men jag måste missat när dom visar väder på kanal5....  Neej, allvarligt, tänkte inte på presentatörerna på trean. Swooschhhh! Där kom ett par meteoroler flygande!
CITAT (Eva i Skåne @ 19-03-2004, 14:59) Kaffe på tårna??? Det måste brännas  jo - säkert rätt jobbigt med gäss och smör och ost på tårna med... Apropå meterorologlerer får jag erkänna att jag alltid måste tänka efter hur det stavas, eftersom jag i talspråk faktiskt säger "metrolog" *skäms*  Och (kanske för att jag seglar) har jag inte förrän precis nyss funderat på att "sekundmeter" skulle vara fel... Unn/ som undrar om hon ska köpa sig lite "begangnad korrigerad tak plåt" på internetannons i helgen...
Blomstertanten
19-03-2004, 18:38
CITAT (Unn @ 19-03-2004, 16:56) Unn/ som undrar om hon ska köpa sig lite "begangnad korrigerad tak plåt" på internetannons i helgen...  Gör det, den är ju redan rättad ! (  Eller kanske uträtad ?)
zaaritha
19-03-2004, 21:44
Det är klart att en del ord som ungdomar skriver är fyndiga, men--- hur ser det ut om ca 5-6 år ? Fattar en gammal tant som jag ( m normal fattningsförmåga, tror jag ) vad de menar då ? En del ord stavas så åt helskotta fel, så man blir som ett frågetecken! Journalister o radiopratare, t ex., borde väl kunna stava?! Och.......situationstecken !!!!, det ordet har retat mej ( mig ) i flera år!!!
Susanne i Linköping
19-03-2004, 22:16
Är det någon som vet varför det blivit så vanligt att lägga in mellanslag före frågetecken och utropstecken? I ett av inläggen i denna tråd förekommer även mellanslag innanför parenteser, det är inte lika vanligt men ibland ser man det.
zaaritha
19-03-2004, 23:30
Sorry!
CITAT (Susanne i Linköping @ 19-03-2004, 22:16) Är det någon som vet varför det blivit så vanligt att lägga in mellanslag före frågetecken och utropstecken? Ibland händer det att jag placerar in ett mellanslag före fråge- eller utropstecken (mest i rubriker), för att tecknet liksom ska framträda bättre
CITAT (Ina @ 18-03-2004, 23:56) Ser för min inre syn en kille i overall som står och siktar florsocker och kakao över bilen och sen debiterar 300 kr för tjänsten!!!  Jag var i Borås i går och höll på att dö av skratt för vad min man sa, när en bil kom körande rakt ut från en parkering utan att kolla om SIKTEN var fri: "Där en P-bonde igen".... lol: Är det förresten någon som kommer ihåg de gamla rekarna (hehe, heter det så numera??) där man kunde utläsa var bilen hörde hemma? P = Älvsborgs län etc.
*Felix matte*
20-03-2004, 11:14
CITAT (Sylvia @ 20-03-2004, 11:07) CITAT (Ina @ 18-03-2004, 23:56) Ser för min inre syn en kille i overall som står och siktar florsocker och kakao över bilen och sen debiterar 300 kr för tjänsten!!!  Jag var i Borås i går och höll på att dö av skratt för vad min man sa, när en bil kom körande rakt ut från en parkering utan att kolla om SIKTEN var fri: "Där en P-bonde igen".... lol: Är det förresten någon som kommer ihåg de gamla rekarna (hehe, heter det så numera??) där man kunde utläsa var bilen hörde hemma? P = Älvsborgs län etc.  Vår gamla Amason hade BD och 5 siffror (tror jag) på plåtarna Jag tyckte det var roligare förr.... eller kanske inte Nu är man anonym och riskerar inte lika lätt få skällsord när man är i storstan på besök
Det var väldigt bra med registreringsskyltar som talade om varifrån bilarna kom. Speciellt i den lite tuffa Stockholmstrafiken. Såg man en I-reggad bil, var det bara att lämna fri väg och hålla undan. I var lika med "bonde från Gotland", ön där man på den tiden inte hade ett enda trafikljus! Inte att undra på att de blev fullständigt förvirrade när de hamnade i Stockholms City. (Förlåt alla gotlänningar! Jag gillar er, jag var sommargotländska i många år.) Idag får man dra ned tempot i trafiken vid skolavslutningen och börja gasa igen i mitten av augusti. Så man inte av misstag skrämmer livet ur någon utsocknes medborgare. På tal om att skrämmas - jag kuggades vid min första uppkörning, därför att jag "skrämt livet ur en taxichaufför", påstod min bilskolelärare. Gör om det, om ni kan! Är det möjligt att skrämma livet ur en taxichaffis i Stockholm?
CITAT (Annki @ 20-03-2004, 11:40) På tal om att skrämmas - jag kuggades vid min första uppkörning, därför att jag "skrämt livet ur en taxichaufför", påstod min bilskolelärare. Gör om det, om ni kan! Är det möjligt att skrämma livet ur en taxichaffis i Stockholm?  Absolut inte! Det är de som skrämmer livet av oss alla andra!! Jag fick mitt körkort kanske mycket på grund av att ha "räddat livet på en katt"  , som polisimannen som jag körde upp för, sa. Vi kom körande i en mycket smal gränd mellan hus, och sikten var ung. 2 meter  och plötsligt kom en katt instörtande rakt framför bilen. Jag ståd på bromsen så att bilen dog, men katten, den klarade sig!! Och polisen, som hade katter själv, blev så till sig att han sa det ovanstående och att det räcker nu, du får körkortet!
Jag är då alldeles livrädd när sommargästerna kommer till vår lilla stad som är enkelriktad nästan överallt och fullbelamrad med norrmän som bara kör efter högerregeln(vilket vi invånare lärt oss)..... det är nog lätt att köra var som helst bara man vet vart man ska ta vägen... (alltså kör jag ingenstans snart) och man vet vilka "regler" som gäller...t.ex så praktiseras kedjekörning i Gbg har jag förstått men det existerar inte här vilket innebär FULLSTÄNDIGT stopp rätt vad det är.... och om nån skulle försöka sig på det så bleve det nog en SMÄLL....
gammelnalle
20-03-2004, 20:04
Ni trodde väl inte på fullt allvar att jag skulle missa denna tråd...
he he he... då misstog ni er allt...
Varför är maten alltid trasig, enär ni måste laga den????
Till uppkörning nr 2 fick jag samme man. Och då hade jag lärt mig att han gillade segelbåtar och krypkörning! Gissa vad jag gick hem och pluggade? Segelbåtar! Sen var jag den första i Stockholm som körde i 30 i Mariehällsbacken i Bromma. Livsfarligt, skulle jag säga! Alla andra håller 70, gränsen är 50. Han var helnöjd! Jag också. Jag fick mitt körkort.
gammelnalle
20-03-2004, 21:21
En absolut sann historia:
Magda var ca 5-6 år. Hon har alltid haft lätt för språk , men i bland KAN det bli fel:
Vår katt Millan, var streiliserad när vi fick henne. Vi hade förklarat för Magda vad detta innebär och allt var frid och fröjd. När hon en natt skulle sova hos goda vänner till oss som INTE hade barn, frågade hon dem varför de inte hade barn.
Nja.... svaret drog man på (De visste ju inte att Magda kände till det mesta om barn/icke barn, sterilitet/ havandeskap.... för normalt gör nog inte 5åringar detta)
Magda frågad då rakt ut: (fast det blev fel.....)
" Ni kanske inte är INSPIRERARADE"
Den historien har vi skrattat många gånger åt TILLSAMMANS med Magda !!!
Hälsningar till Owe och Karin som berättade detta dagen efter.
CITAT (Sylvia @ 20-03-2004, 12:07) Jag fick mitt körkort kanske mycket på grund av att ha "räddat livet på en katt"  , Vilket sympatiskt sätt att få körkort på.
CITAT (Sylvia @ 20-03-2004, 12:07) CITAT (Annki @ 20-03-2004, 11:40) På tal om att skrämmas - jag kuggades vid min första uppkörning, därför att jag "skrämt livet ur en taxichaufför", påstod min bilskolelärare. Gör om det, om ni kan! Är det möjligt att skrämma livet ur en taxichaffis i Stockholm?  Absolut inte! Det är de som skrämmer livet av oss alla andra!! hmm , nej vi taxichaufförer är vana vid allt och o inte lättskrämda så du måste ha gjort nåt i hästväg o ibland måste man skrämma andra lite för o komma fram thihi fniss 18 år som taxichaufför i stockholm gör en luttrad
Jo, särskrivningnar kan man irritera sig på Men det finns ju mer man kan hänga upp sig på. Det jag har tänkt på som också har med det anglosaxiska inflytandet är att man sätter ´ istället för : efter i huvudsak förkortningar. ABF´s istället för ABF:s exempelvis. Eller vid egennamn förden delen, "Markus´s hund" istället för "Markus hund" helt enkelt om man nu vill visa att just en hund tillhör denne kille. Också en annan sak: "dom" istället för "de" eller "dem". Talspråket gör sig påmint i det skriftliga språket. Men å andra sidan så har ju talspråket gjort sådana förändringar på skriftspråket förr och vårt språk utvecklas ju ständigt. Det går alltid att diskutera vad som är fel och vad som är utveckling,,, Eller?
Det här med apostrof och kolon är intressant. Har någon ett gångbart förslag på hur man skriver DVDer på ett snyggt sätt? DVD:er? dvder? Jag blir lika ställd varje gång jag ska skriva det... Hur man skrämmer en taxichaufför? Jo, jag kom farande på en större genomfartsled. Från höger kommer taxin, han har inte väjningsplikt, så jag bromsar in för att släppa ut honom. Högerreglen gäller. Men då bromsar han också och verkar vilja släppa fram mig. Istället för att vi båda skulle stå där och vela och sedan åka samtidigt, åkte jag. Ojojoj...
CITAT Har någon ett gångbart förslag på hur man skriver DVDer på ett snyggt sätt? DVD:er? dvder? DVDskivor? Tycker ofta det känns bättre att hitta andra lösningar när det gäller konstruktioner med förkortningar - det kan se väldigt konstigt ut annars. CITAT Också en annan sak: "dom" istället för "de" eller "dem". Talspråket gör sig påmint i det skriftliga språket. Föredrar absolut "dom" i skrift än "de" eller "dem" fel använt! Det är väldigt vanligt nu att man blandar ihop stavningarna. Och dem som gör det retar mej mer! Gunilla
Även benämningar om tekniska ting som funnits rätt länge kan vara mariga att böja. Vad jag vet finns ingen godkända lösningar i dessa fall: En radio. Flera "radioar" En TV. Flera "TVar Kvar finns ju naturligtvis alternativet att använda de hela, riktiga namnen med 'apparater' på slutet, men det känns snopet och styltigt. Kanske kunde man kalla dem för "radioppar" resp "TVappar".
gammelnalle
21-03-2004, 11:27
CITAT (Posse @ 21-03-2004, 11:17) Även benämningar om tekniska ting som funnits rätt länge kan vara mariga att böja. Vad jag vet finns ingen godkända lösningar i dessa fall: En radio. Flera "radioar" En TV. Flera "TVar Kvar finns ju naturligtvis alternativet att använda de hela, riktiga namnen med 'apparater' på slutet, men det känns snopet och styltigt. Kanske kunde man kalla dem för "radioppar" resp "TVappar".  radios???
CITAT (gammelnalle @ 21-03-2004, 11:27) CITAT (Posse @ 21-03-2004, 11:17) Även benämningar om tekniska ting som funnits rätt länge kan vara mariga att böja. Vad jag vet finns ingen godkända lösningar i dessa fall: En radio. Flera "radioar" En TV. Flera "TVar Kvar finns ju naturligtvis alternativet att använda de hela, riktiga namnen med 'apparater' på slutet, men det känns snopet och styltigt. Kanske kunde man kalla dem för "radioppar" resp "TVappar". :rolleyes: radios??? Isåfall skulle jag nog föredra "radior". Jag antar att böjningssvårigheterna ofta uppstår när man förkortar ord. Ordet taxi lär vara en förkortning av det lite otympligare ordet taxeautomobil. En taxi. Flera ???? Taxar är ju tyvärr redan upptaget.
*Felix matte*
21-03-2004, 12:40
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|