LaPaloma
Ja, sommaren har inte ens börjat och jag har funderingar kring hur jag ska förvara perenner i kruka under vintern laugh.gif .

Hade tänkt att inte så, så mycket sommarblommor framöver utan satsa på perenna alternativ i krukorna. Blir mindre arbete och den energin som blir över tänkte jag lägga ner på andra saker i trädgården.

Men då kommer vi till vinterförvaringen. Bor i zon 5 så vi har rejäla vintrar. Hur gör jag?
- Kan krukan stå ute hela vintern?
- Ska den täckas på något sätt?
- Kan krukas förvaras i ett växthus utan uppvärming? Hur ska jag då förvara den? Vattning?
- Finns det mer vinterhärdiga perenner just för kruka?
- Går det bra med vanlig, icke frosttåliga krukor? Behöver de ett annorlunda förvaringssätt?

Har ni några förslag på perenner som ni tycker är fina i kruka? Funkior hade jag tänkt mig i alla fall.

Hoppas att ni kan hjälpa mig!
Peztis
Perenner brukar gå bra men de är ju mer utsatta än om de står i marken.

Ett förslag är ju därför att när vintern närmar sig att du gäver ned hela krukan eller hittar en plats där du kans tälla krukorna och ösa löv mm över och runt.

Krukorna måste ju så klart klara av att stå ute. En oglaserad terrakotta kommer garanterat att spricka oavsett vad du gör om det kommer i kontakt med väta.

I växthuset kan det bli fasligt varmt även om det är vinter och det har jags vårt att tro att de gillar alltför mycklet. De kan sätta igång och tro att det är vår och sedan kommer det kyla igen och ja, då gillar den inte läget längre.
HelénE
Jag hade lite perenner i krukor när jag bodde i lägenhet. Varje höst grävde jag ner krukorna i bland buskarna utanför hyreshyset, då klarade de sig bra.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon