Full version: Myror
rosita
Jag har antagligen ett myrbo i citronträdskrukan -fear-.gif Skadar det trädet? Hur får jag bort myrorna? Skadar jag trädet om jag tar bort all jorden och planterar det i ny jord? dunno.gif
Azur
CITAT (rosita @ 09-05-2012, 07:51) *
Jag har antagligen ett myrbo i citronträdskrukan -fear-.gif Skadar det trädet? Hur får jag bort myrorna? Skadar jag trädet om jag tar bort all jorden och planterar det i ny jord? dunno.gif

1) Antagligen inte, fast myrorna kan tänkas skydda bladlöss.
2) Genom att lägga en myrr-dosa på krukan, eller genom att helt sänka ner krukan 5-6 timmar i vatten.
3) Ja.
rosita
Jag har lagt en sådan där myr.dosa från Anticimex på krukan, men det har ingen effekt.

Att ställa krukan under vatten kan jag försöka med, men måste först hitta något ämbar som är högre än citronkrukan och det blir inte lätt...

Myrorna byggde antagligen boet när trädet hade sköldlöss, men de är efter många om och men förhoppningsvis borta nu.

Jag trodde att kanske myrorna kan förstöra rötterna, eller vad tror du?

Jag googlade och hittade då ett hett tips för att undvika att få myror i krukor: man klär insidan av krukan med odlingsväv innan man fyller i jord. Det tänker jag göra hädanefter i alla krukor!
fvd
Myror skall ha det besvärligt. Jag skulle ta bort krukan lägga trädet ned och spola bort all jord och byta ut den. Märk väl jag har inget citronträd så ta det här med en nypa salt.
batski
Jag har läst att de inte gillar pepparmynt-lukten så man kan spraya med pepparmyntsolja utspäd med vatten på de stället där man inte vill att de ska vara. De ska undvika de ställen då.
hattstugan

Mald kanel sägs också hjälpa mot myror! Annars nåt jag testat är Gulsåpa ca 0,5 dl i 1-2 liter vatten och vattna med! Funkar ute iaf!
evely
Jag hade för många år sedan en smalbladig dracena. Den stod i köksfönstret precis bredvid krukan där jag samlade skal till komposten. Myrorna byggde bo hos dracenan. De tyckte ju att det var ett jättebra ställe, nära till maten och allt. Jag planterade om dracenan och upptäckte till min förvåning att växten växte jättebra och t.o.m hade blitt mer torktålig. Jag tror jag hade kvar just den dracenan i ungefär fem år till innan den/jag gav upp.

Så det är ett fall där myrorna inte skadade växten. Myrboet hade ju förståss inte hunnigt bli jättestort innan jag hittade det :-)
KRT
Jag upptäckte samma sak med min väderkvarnspalm!!! Jag försökte sätta kruka i blöt men det verkade inte hjälpa så jag tog helt resolut bort det mesta av jorden och planterade om den. Dock upptäckte jag myrboet eftersom jag skulle plantera om den och därför tog bort själva krukan. Det är bara 1,5 v sedan jag planterade om den så jag vet inte hur det går ännu - men den har iaf inte tvärdött, ännu wink.gif

Det som var bra med att jag faktiskt tog bort jorden var att jag insåg att rötterna höll på att utveckla rotsnurr, så nu kunde jag reda ut detta lite och jag hoppas att den snart ska börja växa ännu bättre än innan tummenupp.gif
Anki på Öland
Häll lite koncentrerad Fun Light (saft) i krukan!
Bassam
Hej

Myrorna skadade inte växter, men de öppnar väg till andra insekter för att attac
kera växte, så är det bättra om man ta kan borta dem.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon