|
Bonitas
09-05-2012, 08:03
Nu är vi äntligen igår i vår trädgård efter 4 år som husägare! Jag har alltid drömt om att ha rosor i trädgården och nu skall drömmen äntligen uppfyllas. Men som nybörjare är det månda frågor som ploppar upp  Om ca 1 månad så kommer våran stengång vara klar. Planen är att göra rabatter längstmed den. Söderläge och sol i princip hela dagen. Höjd ca 40-50 cm (kommer plantera lavendel och andra perenner i samma rabatt så vill ha ungefärlig samma höjd). En röd sort och en vit sort. Gärna lite doftande. Vi bor 3 mil norr om gävle så vi hamnar i zon 4. Jag har läst och läst men blir bara mer förvirrad när jag inser att det är en stor rosvärld  Skall man köpa krukodlade eller barrotad? Rötäkta eller ej rotäkta? Kan jag beställa hem rosor nu och plantera dem i hinkar/krukor medan vi jobbar med stengång och rabatt för att sedan plantera ut dem om ca 1 månad? Finns det någon vänlig själ där ute som kan guida mig i rosdjungeln? Vilken/vilka rossorter rekommenderar ni för mitt ändamål?
Jag kan berätta hur jag själv gör och vad som fungerar för mig (vi glömmer det här med expert):
Det går bra att kruka rosor, tills man kan utplantera dem (men plantera innan vintern, det är lite svårare att övervintra i kruka).
Det spelar ingen roll om man köper krukodlad eller barrotad (barrotad säljs bara under den kallare årstiden när rosen är i vila, krukad kan man däremot plantera när som helst på året).
Inte heller om rotäkta eller ockulerad (det finns lite olika åsikter om detta, men oftast kan man inte välja alls), men plantera djupt (med ockuleringsstället 10 cm under jord), så att om rosen fryser bort kan den komma tillbaka underifrån.
Vilka sorter: jämför med andra som odlar i samma zon, vilka rosor som fungerar, rosorna ska klara din zon med bra marginal om man inte vill pyssla mycket med dem.
octachoron
09-05-2012, 10:48
Så kallade rabattrosor har kort livstid i norra Sverige, samma sak gäller även de flesta tehybrider (ingen 'Peace' har överlevt hos mig). Om du köper rosor vid denna tid ska de INTE vara barrotade, barrotade rosor köper man tidigt på våren eller till hösten (höstplantering rekommenderas EJ i norra Sverige) när rosorna är i vintervila. Rotäkta rosor är på modet men ger oftast inte bättre resultat än de ockulerade ("ympade") rosor som är vanligast. En så pass låg ros som 40-50 cm begränsar utvalet en hel del. Här passar nog s k marktäckande rosor. Se ett antal på http://tradgarn.com/Vaextsortiment.php?fid...sd_es_1_clear=1De brukar vara lättodlade och blomma mycket.
Bonitas
09-05-2012, 10:59
CITAT (oliv @ 09-05-2012, 11:44)  Jag kan berätta hur jag själv gör och vad som fungerar för mig (vi glömmer det här med expert):
Det går bra att kruka rosor, tills man kan utplantera dem (men plantera innan vintern, det är lite svårare att övervintra i kruka).
Det spelar ingen roll om man köper krukodlad eller barrotad (barrotad säljs bara under den kallare årstiden när rosen är i vila, krukad kan man däremot plantera när som helst på året).
Inte heller om rotäkta eller ockulerad (det finns lite olika åsikter om detta, men oftast kan man inte välja alls), men plantera djupt (med ockuleringsstället 10 cm under jord), så att om rosen fryser bort kan den komma tillbaka underifrån.
Vilka sorter: jämför med andra som odlar i samma zon, vilka rosor som fungerar, rosorna ska klara din zon med bra marginal om man inte vill pyssla mycket med dem. Tack för ditt svar! Jag är som sagt helt ny inom detta område men det är alltid kul att lära sig om trädgård! Planteringen utomhus kommer att ske om ca 1 månad så innan vintern blir det garanterat (det kliar i mina fingrar haha).
Bonitas
09-05-2012, 11:04
CITAT (octachoron @ 09-05-2012, 11:48)  Så kallade rabattrosor har kort livstid i norra Sverige, samma sak gäller även de flesta tehybrider (ingen 'Peace' har överlevt hos mig). Om du köper rosor vid denna tid ska de INTE vara barrotade, barrotade rosor köper man tidigt på våren eller till hösten (höstplantering rekommenderas EJ i norra Sverige) när rosorna är i vintervila. Rotäkta rosor är på modet men ger oftast inte bättre resultat än de ockulerade ("ympade") rosor som är vanligast. En så pass låg ros som 40-50 cm begränsar utvalet en hel del. Här passar nog s k marktäckande rosor. Se ett antal på http://tradgarn.com/Vaextsortiment.php?fid...sd_es_1_clear=1De brukar vara lättodlade och blomma mycket. Hej och tack för fint svar! Vet du varför har just rabattrosor kort livstid i norra sverige? Vill ju ha rosor i rabatten  Är det en dum idé tro? Jag har tänk att beställa rosor från rosenposten, vet du om de är krukodlade? För vad jag förstår det som så har de flesta webshopar barrotade rosor? Ska testa att maila rosenposten och se. Planteringen ner i mark kommer ske om ca 1 månad så innan hösten blir det iallafall. Är så sugen och hade allra helst planterat mycket tidigare! Gör ingenting om rosorna blir lite högre men dom får inte bli alltför buskiga och höga. Tanken är att man skall kunna gå igenom rabatten på ett par trampstenar så ja, upp till 60-70 cm skulle nog också funka.
Rosorna kommer alltid barrota från Rosfirmorna på nätet. Du kan gå in på mitt album/Kanadarosor titta där på Morden serien dom är mer som en liten buskros/rabattros och fryser aldrig bort, blommar hela sommaren. Titta också i album/Gallica rosor dom blir inte så höga och klarar alla zon 5 men blommar en ggn. Rotäkta rosor bevövs inte i zon 4.
Jo två bra och tuffa zon 5 rosor/rabattrosor är dessa, välj rosor med lite frysmarginal.  Katharina Zeimet, Polyanta ros doftar gott blir ca 70 - 1 m, zon 5 ros, blommar två ggr  Bonica, blir 80 - 1.20 hög, blommar hela sommaren, zon 5
Bonitas
09-05-2012, 12:34
CITAT (Kajsa @ 09-05-2012, 13:21)  Jo två bra och tuffa zon 5 rosor/rabattrosor är dessa, välj rosor med lite frysmarginal.  Katharina Zeimet, Polyanta ros doftar gott blir ca 70 - 1 m, zon 5 ros, blommar två ggr  Bonica, blir 80 - 1.20 hög, blommar hela sommaren, zon 5 Tack snällla! Vilka underbara rosor! Dock lite för höga för min del. De skulle vara bra om de inte blev högre än 70 cm. Några tips?  Du skriver att rotäkta rosor bevövs inte i zon 4. Berätta gärna mer, ju kallare ju mindre viktigt med rotäkta? Eller är jag ute opch cyklar. Tror du att det skulle funka att köpa barrotade rosor, plantera dem i krukor nu och sen plantera ner dem i jorden i juni?
Visst kan du plantera små rosor i kruka så länge, svårt med så låga rosor 70 cm du begränsar dig väldigt för zon 4 där du har mycket mindre att välja på för rabattrosor. Rotäkta rosor är för kallare zoner, dom rosorna är inte ympade, utan samma ros i ett stycke, om dom fryser ner ska dom i alla fall kunna komma upp nerifrån och då samma ros. Ympade har en ros inympad, två rosor i en.
Här några du kan ha, Floribunda rosor Alain, röd 80 cm, zon 5 Allotria, röd 80 cm, zon 5 Europeana, röd 70 cm, zon 5 Jan Spek, gul ca 70 - 80 cm zon 5 ( denna har jag haft ett ex av i 10 år) Lilli Marleen, röd 70 cm zon 4 Nina Weibull, röd 80 cm zon 5 ( fick mycket svartfläck dock här ) Rödhätte, röd, 70 cm, zon 5 Katharina Zeimet, gammal Polyantha ros, den kan du säkert hålla låg, vit, zon 5. Jag klipper ofta inte ner den då den nästan aldrig fryser här och blir därför högre, frisk, den har jag bara gott att säga om.
octachoron
09-05-2012, 13:33
En liten varning för de barrotade som säljs i butikerna nu. De har legat länge och är oftast inte i bästa skick.
Dock har det gått ganska bra med gula, doftande små krukrosor köpta på COOP, Blomsterlandet osv. De är på på egen rot så de klarar ibland nerfrysning till marknivå. Dock så vet man sällan namnet på sorterna man köper så härdigheten och överlevnadsgraden är lite slumpartad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|