Full version: Sjukdomar på potatis
Christa
Man får ofta höra även i typ odla med P1 att man skall köpa kontrollerat utsäde. För egen del har jag fått både stjälkbakterios och filtsjuka med kontrollerat utsäde.

Är det någon som känner till vilka sjukdomar dom garanterar inte skall finnas med utsädet?
Eva 33c
Intressant det här tycker jag. Och på jordbruksverket hittade jag lite upplysningar om detta. Fast ett kontrollerat utsäde är inte 100% garanterat rent, det är nog omöjligt. Vissa smittor är inte så lätta att identifiera tydligen. Dessutom så finns det flera orsaker till de olika sjukdomarna som inte hör ihop med själva utsädet. Det handlar ju inte om resistens hos kontrollert utsäde. Men förutsättningara för att lyckas med sin odling av potatis ökar med kontrollerat utsäde, fast undantag finns förstås alltid, åt båda hållen.
Jag hittade också dessa två artiklar om stjälbakterios och filtsjuka, har inte själv darabbats av just dem...än...så jag läste på lite smile.gif
Christa
Tack så mycket Eva! Nu skall jag läsa på om filtsjuka.

Den första sidan på Jordbruksverket hittade jag men blev inte helt klok på om det bara var dom få sjukdomar som räknades upp. I så fall är ju inte kontrollerat utsäde mycket att hänga i gran.

När jag fick in stjälkbakterios så sa Jordbruksverket att det inte ingick i kontrollen och jag fick slänga kanske 30 kg potatis dvs halva skörden.

Jag har en rysk sort som jag fick av en kompis på 80-talet och den har jag hittills lyckats hålla fri från smitta men jag är ju rätt att det skall smitta dom.
kerstinbern
Kom ihåg att betala växtförädlingsavgift

Om du använder eget utsäde måste du komma ihåg att alltid betala den avgift som LRF och Svenska utsädesföretagens förening har kommit överens om. För potatis är det en arealbaserad avgift.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden...7e80001285.html
Eva 33c
Fast det gäller bara om man odlar mer än 90 ton eller över 20 ha, och där är väl knappast någon av oss smile.gif
Citat från sidan det länkades til:
"Lantbrukare som enligt EU:s bestämmelser kallas småjordbrukare behöver inte betala växtförädlingsavgifter. Det är lantbrukare som producerar mindre än 90 ton spannmål eller odlar cirka 20 hektar."
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon