mnatiello
Hej

Jag är en nybörjare som skulle vilja få tag på ett mullbärträd.
Plantskolorna i Skåne erbjuder Morus Nigra, vilken är alldelles för stor, och Morus Alba, samt "Mulle".
Jag fick tyvärr inget besked om vilken sort Morus Nigra det är.

Jag skulle vilja testa med en Morus rubra x alba Illinois everbearing
Undrar om någon vet var man kan få tag på det.

MVH,
M.Natiello
Huggorm
På andra sidan den stora bron

http://www.westergaards.dk/morb%C3%A6r/illinoiseverbearing
Stefan P
Morus nigra tror jag snarare blir mindre än Morus alba och Morus rubra?
Huggorm
Åtminstone i Sverige där klimatet sätter gränserna, nigra är ju den känsligaste av de tre
mnatiello
CITAT (Huggorm @ 09-05-2012, 13:41) *
Åtminstone i Sverige där klimatet sätter gränserna, nigra är ju den känsligaste av de tre

Tack för infot. Tror du att träden (både nigra och illinois) tål att beskäras och hållas i en lagom liten nivå, typ 3.4 meter?
Huggorm
Rent generellt brukar det vara en dålig idé att försöka hålla ett stort träd litet genom beskärning. Någon frukt kommer du knappt få eftersom du måste kapa bort mycket av de fruktbärande grenarna varje år. Men jag vet inte hur just mullbär reagerar.
Stefan P
Även den som bor i Skåne behöver knappast bekymra sig för att Morus nigra blir för stort. Storleken hålls nere av klimatet, som sagt. Och Illinois Everbearing som tål max 20-25 minus lär inte heller dra iväg. Det är nog bara Morus alba och rubra som blir någotsånär stora i Sverige. I Gbg finns ett hybridträd på ca 5 meter, men då är det sannolikt 50 år gammalt eller mer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon