mnatiello
Hej

Jag r en nybrjare som skulle vilja f tag p ett mullbrtrd.
Plantskolorna i Skne erbjuder Morus Nigra, vilken r alldelles fr stor, och Morus Alba, samt "Mulle".
Jag fick tyvrr inget besked om vilken sort Morus Nigra det r.

Jag skulle vilja testa med en Morus rubra x alba Illinois everbearing
Undrar om ngon vet var man kan f tag p det.

MVH,
M.Natiello
Huggorm
P andra sidan den stora bron

http://www.westergaards.dk/morb%C3%A6r/illinoiseverbearing
Stefan P
Morus nigra tror jag snarare blir mindre n Morus alba och Morus rubra?
Huggorm
tminstone i Sverige dr klimatet stter grnserna, nigra r ju den knsligaste av de tre
mnatiello
CITAT (Huggorm @ 09-05-2012, 13:41) *
tminstone i Sverige dr klimatet stter grnserna, nigra r ju den knsligaste av de tre

Tack fr infot. Tror du att trden (bde nigra och illinois) tl att beskras och hllas i en lagom liten niv, typ 3.4 meter?
Huggorm
Rent generellt brukar det vara en dlig id att frska hlla ett stort trd litet genom beskrning. Ngon frukt kommer du knappt f eftersom du mste kapa bort mycket av de fruktbrande grenarna varje r. Men jag vet inte hur just mullbr reagerar.
Stefan P
ven den som bor i Skne behver knappast bekymra sig fr att Morus nigra blir fr stort. Storleken hlls nere av klimatet, som sagt. Och Illinois Everbearing som tl max 20-25 minus lr inte heller dra ivg. Det r nog bara Morus alba och rubra som blir ngotsnr stora i Sverige. I Gbg finns ett hybridtrd p ca 5 meter, men d r det sannolikt 50 r gammalt eller mer.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon