octachoron
På en viticella, Madame Julia Correvon, så har det försvunnit mängder med bladskaft. Det började innan bladen ens kommit fram. En del skott har också blivit avätna.
Nu har det drabbat en typ 2 klematis, Daniel Deronda, som står bredvid. När den för första gången har överlevande stammar ovan jord så syns det nu tydliga bitskador på ett blad och främst avätna sidobladskaft. Skadorna på båda klematisarna går från marknivå upp till 1,5 meter höjd så kaniner är borträknade. Jag har tittat på plantorna under dagtid och inte sett några insekter eller larver på dem.
Är det stekellarver, tvestjärtar eller annat? Och vad behöver eller kan man göra åt det?
Finn Klematis
Hej!

Har Du rådjur?

Finn
octachoron
CITAT (Finn Klematis @ 09-05-2012, 13:49) *
Hej!

Har Du rådjur?

Finn

Nej, inga rådjur här. "Bara" kaniner som äter det mesta. Men nu är det uppätet bakom spaljé och stupränna i ganska skyddat läge på hög höjd.
HelénE
Kolla kvällstid, nattetid om det inte är några larver som äter på dem. Oftast är de någon annanstans på dagarna, och sätter igång på kvällen.

Helén
octachoron
Jag var ute på natten och tittade på klematisarna. Jag såg inga larver. Den enda större insekt jag såg på plantan var en vit flygande insekt med stora ben.
Bassam
Hej

larver kan äta snabb växter blad, de röra sig och äta på nätter ofta.

H.Bassam
Kajsa
Det är inte klematisstekeln, rankorna blir knottriga då, ljusgröna larverna som äter sig ner. Är det tvestjärtar kan man göra pappersbollar och sticka in i klematisen, då kan man fånga en del i dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon