mollys_matte
Jag har haft trädgården uppgrävd nu två år och äntligen börjar det hända grejer så jag kan odla igen.
Men när jag gick igenom mina fröer för att börja förbered insåg jag att det kanske är försent för tomater?
Det står på påsarna att man ska förgro mars-april, och det är ju bara 9 maj eller kommer det inte hinna bli något?
Jag har tillgång till extra belysning och så för dem, men är det ens någon ide?
fvd
Det är inte för sent men du får ju vänta längre. Jag var också sent ute sådde för en månad sedan och det är 10 cm höga. Jag köpte också 2 plantor på Netto för 19 kr styck. Jag har ingen extrautrustning har haft dem på fönsterbrädan så det går säkert fortare för dig.
smuleborg
Jag vet inte var du bor i landet, men upp till Uppland är det sent men inte försent. Som sagt jag vet inte var du bor, men här i Roslagen (kall skogstomt), är det snarare så att man börjar för tidigt.

I med fröna, sköt om dem. Och håll dem under belysningen.

Det var inte så värst länge sedan vi satte tomatfrön, de gror snabbt. Vi ska omplantera våra nu i dagarna. Urdiskade tetra är perfekt (med skurna hål i botten). Jord upp till hjärtbladen.
mollys_matte
Bor efter kusten strax söder om Nyköping. så i sörmland på gränsen till östergötland kan man säga!

Jag har letat fram mina så lådor och riggat lampan så imorrn blir det sådd!

Tack för uppmuntran!
jaj-51
Ja nog är det lite sent kanske.
En genväg är att köpa några plantor och sätta "tjuvarna" som sticklingar.
På det sättet vinner du tid yahoo.gif

Tomatens sticklingar gror lätt och växer jättesnabbt.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon