|
Var just ute i trädgården och sprang på tre stycken sniglar. Befarar att det kan vara mördarsniglar. Har ingen erfarenhet alls av sniglar så jag vänder mig till er här på Odla. Är det mördarsnigel??
Tack på förhand!
[attachment=69819:DSC07894__950x635_.jpg]
Jag är alls inget snigelproffs, men det där ser inte ut som någon mördarsnigel för mig, utan mer som nån vanlig liten ängs- eller åkersnigel.
Håller med ingen mördarsnigel.
Gossen Ruda
09-05-2012, 19:48
Nja, det KAN vara en spanjor. Svårt att se på bilden.
eugenia
10-05-2012, 09:46
Ser ut som en sk leopardsnigel i kroppsformen.
Omöjligt att säga. Spanjorerna kan se ut som vanliga åkersniglar numera, de kan vara svarta, bruna, randiga....ja de har kamuflerat sig totalt.
För att vara på säkra sidan skulle jag defenitivt tagit till saxen...
Det är ju detta som är det svåra med de spanska skogssniglarna, de korsar sig med våra "lokala" och kan därför se ut lite hur som helst. Och detta gör ju att folk numer blir skrämda och även dödar de som inte gör någon större skada.
Om ett tag har vi väl inga vanliga svenska kvar för akllt blir utrotat - förutom den spanska som spridet sig så kopiöst.
Som tur är har jag endast vinbergssnäckan och de är ju lätta att indentifiera - men de gör stora skador de med!
Ingen "mördarsnigel, troligen en variant av åkersnigel. De, som förut kallades för spansk snigel, Arion lusitanicus, kallas idag för Arion vulgaris, vanlig snigel. Arion vulgaris + annan Arionsnigel kan korsas, inget annat. Pantersnigeln heter Limax maximus och parar sig INTE med Arion vulgaris, den som folk i folkmun kallar för "mördarsnigel" eller spansk snigel. Jag har själv mycket sniglar men låter den svenska skogsnigeln i sina varianter vara, de är inte många, även pantersnigeln och kölsnigeln får vara ifred. De gör ingen skada i sig. Det är lätt att få panik när man ser fler än 3 men ha is i magen och lär känna sniglarna genom information på nätet.
Bengalow
11-05-2012, 21:41
Enligt Göteborgs Universitet, så kan man bara "se" skillnad på svensk och spansk snigel genom ingrepp, och då titta på "livmodern". Färg och mönster kan variera oerhört. Jag tar också till saxen i vilket fall...
CITAT (Bengalow @ 11-05-2012, 22:41)  Enligt Göteborgs Universitet, så kan man bara "se" skillnad på svensk och spansk snigel genom ingrepp, och då titta på "livmodern". Färg och mönster kan variera oerhört. Jag tar också till saxen i vilket fall... Lite synd tycker jag. För det krävs några generationer av avel för att avgöra just det som GBG univ. säger. Men första generationen ger flertalet guldbruna sniglar, nästan till 98%. Och har man då fåtalet svarta "svennar" så är logiken att dessa är rena svenska skogsniglar. Pantersniglar och kölsniglar parar sig INTE med Arion vulgaris. Det är helt olika och andra sorter.
Jag tror också att det är så. Göteborgs universitet gör det lätt för sig. Jag såg många olika sniglar när jag växte upp. På min plätt där jag bor nu kan jag gå ed på att det bara är mördarsniglar. De är så typiska i alla storlekar så jag ser faktiskt det fast jag inte är någon expert.
Red Top
12-05-2012, 15:01
Tänkte bara hänvisa till en tidigare tråd om spansk skogssnigel: http://forum.odla.nu/index.php?s=&show...t&p=1283820
Aqvakul
12-05-2012, 15:04
Sannolikt inte...
Jag har (peppar peppar) inte sett en mördarsnigel ännu, tror det varit lite för kallt på nätterna för dem. Kanske för torrt också, fram till senaste veckan.
Miin tumregel är att allt som är brunt klipps itu, allt svart och spräckligt sparas. Inte helt optimalt, men ...... Hade fö en riktigt stor pantersnigel förra sommaren, denna vårdade jag ömt och lyfte försiktigt bort från gräsmattan när jag skulle klippa gräset. Hoppas den kommer tbx i år. De är SÅ vackra!
Monarda
12-05-2012, 21:35
Här är en länk till bestämningsnyckel av olika sniglar http://www.tradgard.org/kunskap/snigel/nyckel/index.htmlJag gillar också pantrarna! [attachment=69866:P7261165.jpg]
Vilken vacker bild Monarda!
Nu har jag sett årets första mördarsnigel.... Igår, lyfte på en spade som legat i en rabatt och där var den, inte så stor men ändå. Jag måste leta reda på min spackelspade (bästa sättet att ta död på dem är att klyva dem på mitten, och en sax slammar igen direkt  ) Tusan också, då börjas det igen
Red Top
16-05-2012, 05:23
CITAT (Birgits trädgård @ 16-05-2012, 02:29)  Jag måste bara få framföra min åsikt ang. dessa oetiska mördarmetoder vissa av er använder mot de s.k. mördarsniglarna. "Klippa av dom på mitten", fy så otrevligt!!! Ren djurplågeri är vad jag kallar det! Är benägen att hålla med dig. Men så har jag heller inte någon erfarenhet av invasion av spansk skogssnigel. Vet du någon humanare metod, som fungerar? Bra att veta när de hittar till min trädgård.
CITAT (Red Top @ 16-05-2012, 06:23)  Är benägen att hålla med dig. Men så har jag heller inte någon erfarenhet av invasion av spansk skogssnigel. Vet du någon humanare metod, som fungerar? Bra att veta när de hittar till min trädgård.  Jag samlar i hink och kokar sedan upp vatten i vattenkokaren och häller över. Sniglarnas liv slutar snabbt utan plågor. Gillar heller inte att plåga dom, eller några djur alls för den delen.
CITAT (CillaM @ 16-05-2012, 11:37)  Jag samlar i hink och kokar sedan upp vatten i vattenkokaren och häller över. Sniglarnas liv slutar snabbt utan plågor. Gillar heller inte att plåga dom, eller några djur alls för den delen. Tvivlar på att det är speciellt humant det heller, alla dör ju inte direkt eftersom vattnet inte träffar dem direkt... Jag har sett elektriska verktyg för att döda dem med ström, men jag vet inte hur "humant" det är heller. Och Berits trädgård - du kan ju prova att salta dem, eftersom du verkar gilla att strö ut salt på saker....
Jo då, vattnet träffar dom direkt, kokar inte upp 1 dl i taget precis. Hela kannan åker i, sveper man dessutom ner sniglarna i hinken så är de döda på studs.
Whiskuchi
16-05-2012, 15:12
CITAT (Birgits trädgård @ 16-05-2012, 02:29)  Jag måste bara få framföra min åsikt ang. dessa oetiska mördarmetoder vissa av er använder mot de s.k. mördarsniglarna. "Klippa av dom på mitten", fy så otrevligt!!! Ren djurplågeri är vad jag kallar det! Vad rekommenderar du för metoder då?
CITAT (CillaM @ 16-05-2012, 11:48)  Jo då, vattnet träffar dom direkt, kokar inte upp 1 dl i taget precis. Hela kannan åker i, sveper man dessutom ner sniglarna i hinken så är de döda på studs. Eftersom jag med lätthet kan samla in 100-talet sniglar på en gång, skulle det behövas mycket vatten... Och vad gör du med soppan sedan?
Gossen Ruda
16-05-2012, 18:26
Enligt expertisen är det snabbaste sättet att döda sniglarna det genom att klippa av huvudet. Jag är tveksam till att använda kokande vatten, det tar nog några sekunder men jag VET inte. Bara att döda sniglarna kan inte räknas som djurplågeri bara det sker snabbt.
CITAT (Birgits trädgård @ 17-05-2012, 00:06)  Så en skål med låg kant med öl i är mitt bästa tips! För ingen är väl så pass känslokall att man vill döda sniglarna själv? Probleme med den metoden, som jag självklart har testat, är att den dödar urskillningslöst. Jag föredrar att behålla andra sniglar och snäckor vid liv, och jag vill gärna att jordlöpare och spindlar också överlever eftersom de gör mycket nytta. Jag har inga som helst samvetsbetänkligheter mot att döda sniglarna, hellre att jag gör det selektivt än använder fällor som tar kål på allt i sin väg... Vilket också är orsaken till att jag inte använder kommersiella gifter.
CITAT (Birgits trädgård @ 17-05-2012, 00:26)  Så du har fått fler andra arter än själva mördarsniglarna i dina ölfällor? Självklart, det är inte bara mördarsniglar som gillar öl - det gör alla sniglar. Och en del andra insekter antingen söker sig dit eller trillar i av en slump.... Ingen fälla är selektiv, det är det som är problemet med alla fällor, oavsett om de är för mördarsniglar, björnar eller elefanter. Det är inte KUL att döda mördarsniglar, men det är inte heller kul med invasion och uppäten trädgård.
CITAT (Gossen Ruda @ 16-05-2012, 19:26)  Enligt expertisen är det snabbaste sättet att döda sniglarna det genom att klippa av huvudet. Jag är tveksam till att använda kokande vatten, det tar nog några sekunder men jag VET inte. Bara att döda sniglarna kan inte räknas som djurplågeri bara det sker snabbt. Jag tror också detta är absolut snabbaste sättet, det går ju blixtsnabbt. Prövade en gång att samla i hink och hälla kokande vatten på, kan inte svara på om det var mer plågsamt, men äckligt var det i alla fall, blev en väldigt äckligt sörja i hinken URK! Att låta dem drukna i öl är ju inte heller snällt, det lär säkerligen vara den metod som tar längst tid. Helén
CITAT (KRT @ 16-05-2012, 17:24)  Eftersom jag med lätthet kan samla in 100-talet sniglar på en gång, skulle det behövas mycket vatten... Och vad gör du med soppan sedan? 1,7 L+ 1,7 L kokande vatten täcker lätt 400 sniglar (i olika storlekar), som jag samlade tex sistans i veckan. Jag har alltså 2 vattenkokare som används flitigt just nu samtidigt. Och soppan får stå över natten och grävs sedan ner i en kompost som också är varvad med flisade grenar. Superkompost kan man kalla den nu för tiden.
CITAT (CillaM @ 17-05-2012, 15:46)  1,7 L+ 1,7 L kokande vatten täcker lätt 400 sniglar (i olika storlekar), som jag samlade tex sistans i veckan. Jag har alltså 2 vattenkokare som används flitigt just nu samtidigt. Och soppan får stå över natten och grävs sedan ner i en kompost som också är varvad med flisade grenar. Superkompost kan man kalla den nu för tiden. Det är faktiskt värt att tänka på! Jag menar, bra kompost tackar man ju aldrig nej till Enda nackdelen är att man måste samla in dem och pilla på dem, och det är SÅ äckligt med allt slem. Ta du dem med händerna eller har du någon slags tång?
Red Top
17-05-2012, 15:07
CITAT (KRT @ 16-05-2012, 11:42)  Tvivlar på att det är speciellt humant det heller, alla dör ju inte direkt eftersom vattnet inte träffar dem direkt...
Jag har sett elektriska verktyg för att döda dem med ström, men jag vet inte hur "humant" det är heller.
Och Berits trädgård - du kan ju prova att salta dem, eftersom du verkar gilla att strö ut salt på saker....
CITAT (KRT @ 17-05-2012, 16:04)  Det är faktiskt värt att tänka på! Jag menar, bra kompost tackar man ju aldrig nej till Enda nackdelen är att man måste samla in dem och pilla på dem, och det är SÅ äckligt med allt slem. Ta du dem med händerna eller har du någon slags tång? Har en stektång som jag köpte för några år sen. Blir det alltför halt, tex. när det regnar så sticker jag tången ner i jorden bara o så kan man fortsätta plocka
Kryddan03
17-05-2012, 21:18
Typ en sådan här har jag använt:  Fast min var inte lika flådig. Fick den med en wok jag köpte en gång i tiden. Fördelen med trätång var att man fick bättre tag i dem än med en i metall. Fast den blev ju väldigt guckig så småningom förstås.
CITAT (CillaM @ 17-05-2012, 22:09)  Har en stektång som jag köpte för några år sen. Blir det alltför halt, tex. när det regnar så sticker jag tången ner i jorden bara o så kan man fortsätta plocka Aha, det borde kunna fungera bra! Kanske man skulle köpa en sådan här; http://www.google.com/imgres?q=grilltång&a...29,r:5,s:0,i:78 eller sådan här http://www.google.com/imgres?q=grilltång&a...r:10,s:41,i:181 Ska fundera vidare......
Maj-Elén
19-05-2012, 19:00
Angående vad som är ett bra sätt att döda sniglar på. Jag tänker, att sniglar dör naturligt i och med att det blir vinter och att de fryser ihjäl. Det är väl bara äggen som kan övervintra. Är det då mindre djurplågeri att lägga dem i frysen och låta dem frysa ihjäl som om det vore vinter? Inte kan väl snigeln hjälpa att den har blivit en "mördarsnigel" så visst ska man försöka avliva dem så smärtfritt som möjligt. Jag tycker det är tveksamt med både sax, salt och kokande vatten. Vad tycker ni andra?
Vill bara påpeka att sniglar har en extremt enkel hjärna, det är i stort sett bara en förtjockning på en nervtråd. Deras förmåga till lidande är jämförbar med den hos en myra, mygga, eller daggmask, och långt lägre än den hos t.ex. en mört.
Jag tror kort sagt att ni är överdrivet känsliga.
CITAT (Azur @ 19-05-2012, 20:11)  Vill bara påpeka att sniglar har en extremt enkel hjärna, det är i stort sett bara en förtjockning på en nervtråd. Deras förmåga till lidande är jämförbar med den hos en myra, mygga, eller daggmask, och långt lägre än den hos t.ex. en mört.
Jag tror kort sagt att ni är överdrivet känsliga. Det tror jag också. Och ärligt talat bryr jag mig inte heller, jag vill ha mina växter ifred och om det tar 0,1 sek eller 1 sek för snigeln att dö bryr jag min inte om. jag är djruvän men det finns gränser, precis som om jag slår en fluga med flytsmällaren så bryr jag mig faktistk inte om huruvida den verkligen dör direkt eller bara skadas allvarligt och dör något senare. Spanjorerna hör heller inte hit, så den för skylla sig själv. Helén
CITAT (HelénE @ 19-05-2012, 21:12)  Det tror jag också. Och ärligt talat bryr jag mig inte heller, jag vill ha mina växter ifred och om det tar 0,1 sek eller 1 sek för snigeln att dö bryr jag min inte om. jag är djruvän men det finns gränser, precis som om jag slår en fluga med flytsmällaren så bryr jag mig faktistk inte om huruvida den verkligen dör direkt eller bara skadas allvarligt och dör något senare.
Spanjorerna hör heller inte hit, så den för skylla sig själv.
Helén Om jag dödar, vilket inte är naturligt i sig för min del, så ska iaf döden för de som jag har ihjäl vara så snabb som möjligt. O jag har inte ihjäl alla sniglar bara för att de är sniglar. Jag vill ha balans.
CITAT (Azur @ 19-05-2012, 20:11)  Vill bara påpeka att sniglar har en extremt enkel hjärna, det är i stort sett bara en förtjockning på en nervtråd. Deras förmåga till lidande är jämförbar med den hos en myra, mygga, eller daggmask, och långt lägre än den hos t.ex. en mört.
Jag tror kort sagt att ni är överdrivet känsliga. Jag tror inte heller att deras nervsystem är speciellt högt utvecklat, och jag tycker det verkar gå väldigt snabbt för dem att dö när jag klipper huvudet av dem. Däremot är jag alltid öppen för alternativa lösningar, men då av praktiska skäl eftersom snigellik överallt blir en smula äckligt med tiden  ... Ang att frysa dem - jag vill inte under några förhållanden ha sniglar i min frys, inte ens om de är packade i dubbla plastpåsar!!!
Snöflinga
30-05-2012, 21:02
Skulle inte heller lägga dem i frysen. Iallafall inte i närheten av trattisarna Någonting jag undrar över är hur de kan korsa sig med andra snigelarter? En enda snigel lägger ju massor med ägg utan att någon partner har varit inblandad
Gossen Ruda
30-05-2012, 21:40
CITAT (Snöflinga @ 30-05-2012, 22:02)  Skulle inte heller lägga dem i frysen. Iallafall inte i närheten av trattisarna Någonting jag undrar över är hur de kan korsa sig med andra snigelarter? En enda snigel lägger ju massor med ägg utan att någon partner har varit inblandad  Nja, de KAN befrukta sig själva ibland men oftast behövs det en till. Däremot är de hermafroditer så de befruktar varandra samtidigt. Smart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|