mollys_matte
Fick en magnolia som varit nedgrävd i kruka i väntan på att dräneringen skulle bli klar.
Nu är den det och det är dags att sätta den där jag tänkt ha den!
Då kommer såklart lite frågor...
Jag har koll på detta med läge och jord redan.
Det ska vara en flickmagnolia Susan och det vore lite bra att veta hur stor den blir? Bor på kusten i sörmland, gränsar mot östergötland typ zon 2.

Sen skulle jag vilja plantera något under/intill. Såg något tips att man helst skulle göra det i samband med planteringen för att inte störa rötterna sen.
Så vad har ni för tips?
Smultron är en ide, något annat?
oliv
Jag har en flickmagnolia Ricki som efter 8år är ungefär 2m hög, och nästan lika bred.

Under mina magnolior har jag lökväxter vilket jag tycker är fint: stor vårstjärna, mest blåa men vita under Ricki.

Under Ricki magnolian har jag även jordgubbar men de har sökt sig dit av sig själva.
Huggorm
Det går att plantera småväxter under en magnolia även senare, men man kanske inte skall trampa ner spaden för kung och fosterland. Man kan väll gräva en grop försiktigt med handen istället, kanske när det regnat så jorden är mjuk. Då känner man om man stöter på rötter och kan gräva vid sidan av.
mollys_matte
Det ska jag tänka på Huggorm, för läste någonstans om nån som hade typ snödroppar under magnolian, och det skulle ju vara fint och kanske scilla eller nån annan liten lök. Och dem kan man ju inte sätta förens till hösten!

Nu har det dock dykt upp ett nytt dilemma... som det alltid gör med trädgård (och när man fått inspirationen tillbaka) wub.gif

Jag har hittat en jättefin stjärnmagnolia som inte blir så stor enligt beskrivningen.
Är det tokigt att plantera två i anslutning till varandra?
Tanken är att det ska bli ett hörn som blir mellan husväggen/trappen ner i källaren där jag tänkte sätta magnolian, en blå låg en och kanske något insyns skydd.

Skulle man kunna sätta en magnolia i var ände så att säga, och så enen mellan?
Det är galet vad man får inspiration och konstiga ideer när ens trädgård börjar se ut som just en trädgård istället för en enda lerhög igen rolleyes.gif
addo
Enen vill ha det soligt och torrare än magnoliorna så du får tänka på att magnoliorna inte ska skugga enen när dom är vuxna samt att du planterar enen mer väldrenerat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon