rosita
Jag testade förra året (i augusti) att ta en tomattjyv, satte den i en kruka med jord och övervintrade den inne i ett fönster med extraljus några timmar/dygn. I dec/jan planterade jag om den i större kruka. Den rände iväg på höjden, så i slutet av januari klippte jag av toppen och satte i ny kruka. Den växte ganska fort och i slutet av februari planterade jag om den och flyttade ut den i växthuset i början av mars. Jag håller minst 8-10 grader där, men inget extraljus. Nu är plantan ca 130 cm hög och den är kraftig och fin och den bär ca 15 stora tomater som väntar på att mogna! bravo.gif

Det finns säkert flera här inne som redan vet och även gör detta, men jag ville i alla fall dela med mig och ge tipset till fler!

[attachment=69831:Stora_tomater__001.jpg]
oliv
Tack för tipset! Det ska jag prova i höst. tummenupp.gif
duo2010
CITAT (rosita @ 10-05-2012, 08:11) *
Jag testade förra året (i augusti) att ta en tomattjyv, satte den i en kruka med jord och övervintrade den inne i ett fönster med extraljus några timmar/dygn. I dec/jan planterade jag om den i större kruka. Den rände iväg på höjden, så i slutet av januari klippte jag av toppen och satte i ny kruka. Den växte ganska fort och i slutet av februari planterade jag om den och flyttade ut den i växthuset i början av mars. Jag håller minst 8-10 grader där, men inget extraljus. Nu är plantan ca 130 cm hög och den är kraftig och fin och den bär ca 15 stora tomater som väntar på att mogna! bravo.gif

Det finns säkert flera här inne som redan vet och även gör detta, men jag ville i alla fall dela med mig och ge tipset till fler!

[attachment=69831:Stora_tomater__001.jpg]

Hej
vad spännande vet du vilken sort du hade? Kanske går det med flera sorter?
yes.gif
jaj-51
Tckaar trodd det skull bli problem med den torra inomhusluften och ohyra.

Blir nog att "haka på" till hösten.
thanks.gif
rosita
CITAT (duo2010 @ 10-05-2012, 12:02) *
Hej
vad spännande vet du vilken sort du hade? Kanske går det med flera sorter?
yes.gif

Jag hade Dansk Export, men det funkar nog med andra också.

CITAT (jaj-51 @ 10-05-2012, 12:23) *

thanks.gif

Jag hade förmånen att kunna stänga av elementet i det rummet, så där var nog ca 17-18 grader och i.o.m. att elementet inte var på, så blir ju inte luften så torr. Jag använder detta rummet till en del andra övervintringsväxter också.

CITAT (jaj-51 @ 10-05-2012, 12:23) *

thanks.gif

Jag har förmånen att ha ett rum där jag kan stänga av elementet och håller ca 17-18 grader där. När elementet inte är på, så blir inte luften lika torr heller.
katah
Tack Rosita för tipset och bilden, den säger alltid så mycket mer än bara text!
Inte ens en tidigtsått frö kommer så långt så tidigt.

Funderar bara hur jag ska åstadkomma +16 grader i januari.... wink.gif
jaj-51
.
rosita
CITAT (katah @ 10-05-2012, 18:58) *
Tack Rosita för tipset och bilden, den säger alltid så mycket mer än bara text!
Inte ens en tidigtsått frö kommer så långt så tidigt.

Funderar bara hur jag ska åstadkomma +16 grader i januari.... wink.gif

Fast det går kanske även att övervintra i rumstemperatur om man har bra med ljus. Det gör ju inget att plantan blir lite lång och tanig, du kan ju toppa den igen. Tomater är ju så lätta att få att "starta om", de får ju rötter på hela biten av stammen som hamnar under jord. Så egentligen handlar det bara om att få den att överleva...Vilken månad brukar du börja förkultivera? Du kan ju ha tomatplantan i samma rum som nya sådder.
HelénE
Tack för tipset, det ska jag pröva i höst. Jag har ett hus till som används som gästhus som oftast vintertid står tomt och som värmen då bara är på sparlåga mestadels (förutom om det kommer nån gäst nån gång) så där skulle jag kunna testa detta.

Pelagonerna bor där vintertid och klarar sig bra så tomaterna ska nog kunna fixa sig också.

Helén
Anja Danmark
Jeg formerer F1-planter på den måde.

Tager et skud i november og lader det gro lyst ved stuetemperatur hele vinteren. Lægger den vandret i januar, og når der kommer nye sideskud/tjuvar laver jeg nye planter af dem.

rosita
CITAT (Anja Danmark @ 10-05-2012, 22:42) *
Lægger den vandret i januar,.

Ursäkta min dåliga danska... blush.gif vill du försöka förklara vad du menar?
jaj-51
Min översättning
Lägger ner planta vågrätt i januari.
Anja Danmark
CITAT (jaj-51 @ 11-05-2012, 07:59) *
Min översättning
Lägger ner planta vågrätt i januari.

tummenupp.gif
rosita
Okej, tack, nu förstår jag! Det är säkert också ett bra sätt!
PMK
Riktigt bra tips, och en jäkligt snygg planta! smile.gif
rosita
CITAT (PMK @ 12-05-2012, 10:24) *
Riktigt bra tips, och en jäkligt snygg planta! smile.gif

Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon