Fru Frö
Har köpt dessa tomatplantor och ska nu plantera om dom i större krukor. Dyker då upp några funderingar;

- Hur djupt ska/kan jag plantera om i nya krukan? Det är ju som ett annorlunda blad längst ner, ska dessa under jorden?

- Ska man plantera i en "slutgiltiga" stor kruka med en gång, eller mår den bättre av att växa in i större krukor allteftersom?

- Jord? Vanlig jord blandat med gödsel, tänkte jag. 50/50 eller?

De ska få bo i det lilla växthuset av plast från Jula.
Andra råd för en god tomatskörd tas tacksamt emot rolleyes.gif

Ravishing
Tomater kan planteras djupt då de bildar rötter på stammen, om man t.ex. tycker att tomatplantan är för hög kan man gräva ner plantan så mycket det går just av den anledningen med rötterna.

Jag skulle plantera i den slutgiltiga krukan på en gång tror jag, det kommer jag göra nu när mina ska planteras om om ett litet tag.

Tomater vill ha en hel del näring och kräver det när de växer, det blir nog bra med vanlig jord och gödsel blandat.

Vad är det för sort på tomaterna och hur gamla är de? Är de köpta på plantskolan?
Fru Frö
Då får det bli i en större kruka.

Jag köpte dessa på en handelsträdgård, så de var rätt stora redan då. Stog och tittta på frön, men så var jag så sent ute plus att jag ville ha olika sorter för att pröva mig fram till en favorit.

Valde en svart körsbärstomat " Black cherry"
och en kompektväxande busktomat, terasstomat "Sweet ´n´neat scarlet" och sedan en orange körsbärtomat ("En av de godaste står det, så stora förväntningar där ! smile.gif ) "Sungold orange"

Känner du till någon av dessa?
Åsa, mälardalen zon 2
Första och sista sorten är såna som ska tjuvas och bindas upp kan bli många meter långa lianer. Väldigt goda båda 2 black cherry kan dock lätt spricka när de är helt mogna så jag brukar ibland skörda dem när de nästan är mogna. (ca 15-20liters slutkruka funkar till dessa)

Busktomaten känner jag inte till men namnet antyder ju att det kanske mera är en lite dvärgväxande sort så den kanske klarar sig med mindre kruka.
Fru Frö
oj, tänker jag nu, flera meter långa säger du...? Hur ska detta gå i mitt lilla hobby växthus i plast från Jula...? wacko.gif

Ravishing
Det man kan göra är att skaffa riktigt stora krukor, då kan man "snurra" plantans rot i botten på krukan, givetcvis så att den inte går av. Annars kan du väl bara ha de utanför växthuset och låta plantorna klättra mot en vägg.
Fru Frö
Jag var också inne på det, att ställa krukan utanför när det börjar bli platsbrist. Frågan är om man ska köpa det större plastväxthuset de har på Jula
http://www.jula.se/vaxthus-med-pvc-plast-716003

Vilket var nedsatt pris ser jag nu rolleyes.gif 395! Hmmmmm! I så fall skulle det bli placerat över det ena pallkrageparet. Man kanske skulle plantera tomaterna i den!!? Fast de skuggas ju av lekstugan... kanske inte blir bra? Heldre kanske plantera i stora krukor som jag tänkte från början och ställa dom på den soligare sidan i växthuset?

Ravishing
Ja de vill ju ha så mycket sol som möjligt, annars klarar de sig på friland också om det är ett soligt och skyddat läge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon