Full version: Stjärnmagnolia?
hummelgren
[attachment=69836:038s.jpg]

Nu är det dags igen, vad är detta? Nu är väl sämsta tiden för att kunna identifiera den men jag gör ett försök ändå. Den har redan blommat på bar kvist och bladknoppar är på g. Jag har för mig att blommorna ser ut som stjärnmagnolia. Gissar att det är ett gäng av er som har stjärnmagnolia i trädgården och som kanske kan se motsvarande knoppar om det nu är just en stjärnmagnolia? Ingen aning vad det finns för ev andra träd som blommar innan bladen slagit ut. Jag tänkte flytta den så därför är jag intresserad av vad det är för något.
oliv
Den ser ut som min azalea.

Min stjärnmagnolia hybrid har ludna knoppar med långa knoppskal (inte så där fjällig).

Du säger att den redan har blommat, har du inget kort på blomman? Färg?
hummelgren
Nej, har tyvärr inget kort på den. Den står lite avsides. Jag har för mig att de är vita, har för mig att de ser ut såsom stjärnmagnolia ser ut vad jag kan se på nätet. Är dock inte alls säker, kan ha blandat ihop med någon annan. Azalea blommar alltså också på bar kvist?
oliv
Nej, azalean är lövfällande och kommer samtidigt med blad och blommor. Din bild ser ut som knoppar på kommande blommor.

Här en bild på stelata knopp: stellata knopp

Azalea knopp och blommor: azalea knopp och blommor

hummelgren
Tack så mycket! Då är jag rätt säker på att det är azalea. Hittade följande text på Hasselfors Gardens hemsida: "azalea är lövfällande buskar som ofta blommar på bar kvist på våren innan bladen kommer."
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon