1098
Hej, jag köpte förra året i september en japansk järnek, som övervintrade i glashuset, här i Skåne hade vi mild vinter men det jag gjörde fel var att jag gav den för litte vatten, nu är bladen gula och uttorkade.
jag har planterad ner den och hoppas på att den kommer med nya blad.

innan plantering kollade jag rötterna och dom såg fina utt.
är den slut eller kommer den att återhämta sig, har ni några tips??

samma som på bilden
Bengt i Särö
CITAT (1098 @ 10-05-2012, 11:16) *
Hej, jag köpte förra året i september en japansk järnek, som övervintrade i glashuset, här i Skåne hade vi mild vinter men det jag gjörde fel var att jag gav den för litte vatten, nu är bladen gula och uttorkade.
jag har planterad ner den och hoppas på att den kommer med nya blad.

innan plantering kollade jag rötterna och dom såg fina utt.
är den slut eller kommer den att återhämta sig, har ni några tips??

samma som på bilden

Hej quote.

Ja det är tråkit när man tror att den övervintrar lättare i kall-växthus men det är inte alltid säket,för det blir alltid torrare i växthus på vinten,och då brukar rötterna frysa sönder,om krukan står uppe på jorden.
Men du får skrapa med kniven nere på stammen och är den brun så är det inte mycket att göra.
Rötterna kan vara i bra,men den skjuter inte nya skott från rötterna.
[attachment=69853:img_Ilex...nvexa006.jpg]
1098
tack, det måste jag prova, der har kommit et littet skot med gröna blad, så kanske den inte är helt död.
det var meningen at jeg skulle lägga isolering under och omkring krukan, men gjörde inte det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon