Full version: vilket träd är det?
1098
är det nån som känner igen trädet på bilden?
Rebecca
Tycker att de unga grenarna ser mjukt ludna ut... det är en Rhus typhina, rönnsumak.
1098
tack smile.gif inte min på bilden, men vill gärna köpa en sån!
Huggorm
Absolut en rönnsumak. Rätt populära i trädgårdar för de blir inte så stora samtidigt som de ser väldigt exotiska ut. En nackdel kan vara att de gärna sprider sig med rotskott och bildar kolonier, snår eller rena djungler. Förmodligen därför det på bilden är planterat i ett spirorör biggrin.gif
1098
ja, det är nåt att tänka på ochså, om man inte vill ha att den ska sprida, liksom bambu!
tackar smile.gif
HelénE
CITAT (1098 @ 10-05-2012, 15:51) *
ja, det är nåt att tänka på ochså, om man inte vill ha att den ska sprida, liksom bambu!
tackar smile.gif

Jag har 2 sådana lite bredvid varandra i ett buskage. De har stått i många, många år. De sprider sig inte så farligt, 3-4 skott en bit ifrån varje får jag ta bort med sekatören, sen kanske gräsklipparen tar några fler i så tidigt skede att jag inte ens märkt det, men det är alltså inte nån invation. Eftersom de är ludna och tjocka när de skjuter skott så är de okcså lätta att se och ta ganska tidigt och de brukar inte ploppa upp igen då på samma ställe.

Då är mina 2 gamla stora körsbär bra mycket värre, de jagar jag skitt av hela tiden, både här och där tycker jag.

Men de är riktigt läkra träd, superläcker blomning.
Rebecca
Dessutom riktigt snygg på vintern med sina torkade blomställningar och fina grenverk!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon