|
Eva i Skåne
05-01-2003, 18:03
Idag har jag haft bergfinkar vid mitt fågelbord. Jag vet bara ett år tidigare som de kommit och ätit från mitt bord, men då var det en jätteflock. Idag var det bara två stycken, men kanske kommer det fler imorgon. Jag har läst i fågelboken att de ofta övervintrar i skånska bokskogar.
Höde nyss av min mor som läst i en fågelbok att bofinken från början hette bokfink i södra Sverige. Kanske även den gillar bokskog? I så fall är den inte ensam. För det finns nästan inget vackrare vår/höst än en bokskog.
Eva i Skåne
05-01-2003, 18:36
Jag håller helt med dig om bokskogarna. (Det gör säkert finkarna också) En nyutslagen skir bokskog, den vackraste grönska jag kan tänka mig, men så har jag också min stuga mitt i en bokskog  Gud, vad jag börjar längta!
Ett helt stim med gråsiskor passerade genom vår trädgård idag, kort uppehållna av en björk full med frön. Kan ha varit hämpling oxå, svårt att se i motljuset... Kul ijallafall med annat än tall-joxarna.
Gunvor Nilsson
05-01-2003, 19:05
När jag tittade ut genom fönstret på förmiddagen i dag så flög svanar(????) i plogformation över Hagsätra i sydlig riktning. Det var min sambo som trodde det var svanar, ca 8-9 stycken. Jag hann ju inte få fram kikaren men jag såg att det var vita, stora fåglar med långa halsar. Jag har bara sett svanar flyga lågt över vatten tidigare. Kan det vara den seega kyyyylan som får dom att fara iväg i flock söderut? Någon ornitolog i forum?
Om det är kylan som har satt fart på svanarna vet jag inte, men visst kan svanar flyga högt och i plogform! De borde väl inte flytta nu, strängt taget, men sångsvanar "plogar högt" när de flyttar. Och de "tutar", det låter kul...
Monique
05-01-2003, 19:56
Hur är det med Gässen, ett lågflygande sträck for över vårt hus vid middagstid. De tjöt och pep och kacklade på väg söderut. Kände de på sig att vi skulle få dåligt väder ? Inblåsta familjen
Det är ganska många fåglar som använder sig av plogformation för att spara energi när de flyger. Hörde på TV att det minskar energiförbrukningen med ca. 14 % mot om de flyger en och en! Sen spelar det väl ingen roll om de bara skall förflytta sig nån' kilometer eller om det är långa flytten som skall genomföras...
Gunvor Nilsson
06-01-2003, 18:33
Jag skrev i går om svanar i plogformation som flög söderöver och i dagens Aftonbladet kan jag läsa att svanarna fryser fast i Strömmen. Så de jag såg hade väl fått nog av huvudstaden och söker sej ner mot varmare trakter - var dom nu finns? Det verkar som det skulle bli mildare - bara -14 gr. nu!
Inga från Närke
06-01-2003, 21:22
Vid vårt fågelbord har det inte varit så många arter och besökt. Men av dessa som varit har det varit många utom vissa. Blåmesar, talgoxar, pilfinkar, gråsparvar, duvor, kajor, skator, gulfinkar, grönfinkar och fasantuppen har besökt det idag. Temperaturen har legat på -14 till -20 under dagen men nu är det -9,8. Tidigare under veckan kom även sidensvansarna ett litet tag men de är ju så rädda av sig.
Jag försöker komma på något lämpligt att äta till lilla näpna Robin, han ser så konfuderad ut bland talvbollar och solrosfrön. Har försökt med smulade talgbollar, riven ost och linfrö och annat smått. Tog fram ett sådant där runt bo av tjockt gräs eller vad de nu är gjorda av och la mat inuti det o hängde i klätterrosen. Det tog kanske 2 min när jag gått in så dök lilla pippin in och lät sig väl smaka. Kom inte ut på läänge så jag tror att han har flyttat in! Det vore kul!
Gunvor Nilsson
07-01-2003, 06:21
Sylvia, är det rosenstare du menar när du skriver Robin? Namnet Robin har jag bara hört i Canada, trodde inte att de fanns här!
Nej, jag menar förstås rödhaken. Men i England säger man Robin och jag tycker det namnet är så näpet, precis som pippin själv!
Hej!
Förra vintern hade vi en jätteflock med bergfinkar vid vårt fågelbord. Nu i vinter har jag inte sett en enda, men det beror säkert på att vi fått en riktig vinter. Förra vintern blev det inte kallt förän vid jul, nu kom första kylan och snön redan i oktober (bor strax söder om vänern). Häromdagen hittade en frusen koltrast till fågelbordet och äpplena som jag har hängandes i snören. Den kunde inte som blåmes och talgoxe hänga kvar i äpplet utan jag har fått sätta ut äppelringar på de stadigare grenarna så han får i sig mat stackarn. Hackspetten har hackat flera stora hål i husfasaden så häromdagen hade en gärdsmyg hittat in i husvärmen. Den flög omkring under taknocken uppe på andra våning, och satt och sjöng på takbjälkarna.
/Carina
Rapport från fågelbord i Norrköping. Följande arter har jag haft sedan jul: talgoxe, bofink, björktrast, koltrast, fasan, kråka, kaja, skata, grönfink, stenknäck, nötväcka, domherre, grönsiska, pilfink, gulsparv, steglits, bergfink, blåmes, sidensvans och gråsiska. Men inte en enda gråsparv!
Sidensvansen äter inte frön, men fågelmataren hänger i en rönn och bären är smaskiga för många fåglar. Än är det några bär kvar.
Idag såg jag en stare och en tofslärka (sant!, se Norrköpings Tidningar) vid vårt köpcentrum.
Arne Lindh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|