Jag är bra sugen på att köpa en av Odlas erbjudande på Fikon, men är det nån här som har erfarenhet av Fikon och kan ge råd?
Jag bor i zon 1 och har även ett mindre, 12 kvm, växthus. Hur får man den att trivas bäst, kan jag ha den i växthus som liten och sen plantera ut den mot ett 180 cm högt plank?
Pius
Alexander-VG-zon3
10-05-2012, 16:11
Fikonet 'Desert King/King'
Fördelar; Väldigt köldtålig och växer snabbt även i klimat med svala och fuktiga somrar. Etablerar sig snabbt och återhämtar sig bra efter svåra vintrar. Vackra blad. Ger underbart goda frukter om man odlar den i kruka.
Nackdelar; Ger dåligt med skörd på friland, då detta är en sort där ena skörden är självfertil medan den andra skörden kräver fikon stekel för att mogna.
Skörden som är själfertil är den som ska övervintra, och fryser busken ner eller knopparna fryser bort så får man ingen skörd. Och skörden som kommer efter en ev nedfrysning behöver stekel för att bli nåt och dessa trillar av under sommaren-hösten. Fryser den dock inte ner så kan man få frukt. Anlagen sägs ha bra köldtolerans men för svenska mått är det nog inte så jämförtbart med andra sorter imed vintrarna. Kan bli väldigt stor i kruka och växa för bra.
Fikonet ''Panachée'
Fördelar; Väldigt vackra frukter och trivs bra i kruka. Passar bra för växthusodling.
Nackdelar; Värmekrävande och solkrävande, växer sakta dåliga somrar och är köldkänslig. Kräver varm och lång sommar för att det ska bli frukt. Väldigt mottaglig för mosaikvirus (nästan i alla fall så har den det redan när man köper den och just denna verkar klarar av denna sjukdom sämre än andra och ''gå ner sig rejält'').
Så av dessa alt ska du köpa desert king. För att få ett vackert och fin växt som klarar sig och är stryktålig. Vill du däremot få frukt så ha i växthus eller köp en annan sort. Vill du ha i kruka kan du köpa den brokbladiga om du tycker den är rolig.
Fikon vill ha lucker och kalkrikjord och regelbundet med näring under vår-försommar (ge inte näring försent så den hinner gå in i vila och fälla löven). Sätter du den på friland vill den ha ett varmt och skyddatläge i sol-halvskugga. Lämpligt är ju nära en vägg eller större mur.
Ska du sätta den i växthus eller på friland får du själv bestämma. Dock i växthus och på friland kan dom på något år bli stora buskar. Även med begräsning på rötterna så blir dom stora i växthus men man får oftast stor skörd i växthus.
Jag köpte desert king från odla för nåt år sen, var bra kvalite och bra välutvecklade rötter.
Tack!
Himla snällt av dig och nu har jag din sida om Fikonodling att kika på.
Pius

Och nu har jag beställd Desert King, ska bli kul att se hur den utvecklas.