Lisa.
Hej!

Jag skulle behöva tips på blommor som inte behöver så mycket solljus och kan stå ganska långt in i ett rum. Med långt in menar jag ca 5 meter från ett relativt stort fönster i österläge. Har nu en stackars pelargon på platsen som överlever, men inte blommar av förklarliga skäl smile.gif. Garderobsblomma i all ära, men det vore kul med lite färg.
Vore super om någon ville ge mig några heta tips!
batski
Jag tror det kan bli svårt att få blommande växter att blomma i för lite ljus. Fredskalla kan nog funka men den får ju vita blommor, så någon färg blir det tyvärr inte.
RitRat
Jag kan bara bekräfta; blommande krukväxter blommar inte utan bra ljus. En möjlighet vore att du skaffar en växtbelysning, eller ger blomman en skrivbordslampa med starkt sken (lågenergilampa, så stark som möjligt). Timer med 13-14 timmar ljust per dygn.. STäll lampan alldeles ovanför växten, ca 20 cm över översta bladen.

Det kanske fungerar.
Woodii
Har förstått att saintpaulia inte är så kinkig, om det är mörkt på platsen kanske det inte funkar men de går tydligen väldigt bra att odla under ett lysrör. Du kan ju alltid testa hur det funkar utan, de finns i rätt många färger.

Inte så färgglatt, men gullrankor har jag en bit in från norr- och västerfönster och de har klarat sig bra, lyktranka/hjärtan på tråd brukar klara sig typ överallt...

Men annars, skaffa en lampa! smile.gif
Maj-Elén
Jag skulle köpa den eller de växter som jag tycker om och ha en cirkulation på dem mellan fönstret och platsen inne utan ljus. Växterna klarar mer än en vecka i dålig belysning och du slipper krångla med fula växtlampor. Du har ju ett stort fönster som du kan ha flera växter i där de kan stå för återhämtning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon