Fru Frö
Ska odla bönor för första gången och vill gärna ta del av "goda" erfarenheter!
EKLO
Hej,

Jag odlar mycket bönor, för det ger så mycket utdelning, är gott, och går fint att frysa efter en kvick förvällning.

Jag odlar brytbönor och vaxbönor av olika slag, både störbönor och lägre. Köper alla frön från Runåbergs och Impecta. Jag satte mina frön i dag, en smula tidigt kanske (zon 1-2) men jag chansade lite. Jorden bör vara runt 12 grader, minst.
Rosrup
Nån direkt erfarenhet har jag inte men jag satte bondbönor i mitten av mars.
Kanske lite tidigt men det har inget berättat för bönorna i så fall.
Ser ut så här idag:

[attachment=69848:SDC11770.JPG]
rosita
Brytbönor och bondbönor odlar jag. Bondbönor kan man sätta så snart jorden reder sig, men brytbönor vill ha varmare jord. Brytbönorna äter vi genast efter skörd och bondbönorna förväller jag och fryser in för vinterns behov.
Fru Frö
Mmmm, här ska inhandlas bönor. Problemet är väl att kunna sansa mig och inte överköpa, har radhusträdgård med begränsad yta, ska odla i pallkragar.

Men hur vet man jordtemperaturen? Tar ni tempen i jorden unsure.gif ????
Jag bor i zon 2.

Rosrup, behöver inte dom bönorna klätterstöd, trodde att alla bönor hade det växtsättet? Men du kankse fixar det när det behövs?

Brytbönor, är det "haricot verts"?

Och är det bara bondbönor som går att frysa in? Står detta på fröpåsarna, om det lämpar sig för att frysa in?

Och jippi, nu tittar solen fram här efter ett dygn av regn. Förhoppning finns om en fredag eftermiddag i trädgården tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Störbönor behöver stöd, lågväxande buskbönor behöver inget. Jag odlar buskbönor Dragons Lingerie och en del andra sorter jag hittat på Lidl och de funkade bra förra året så jag kör med dem i år igen har fröer kvar (bönfrö håller i flera år)

Och jo det finns jordtermometrar att köpa och man tar temperaturen på morgonen. Bondbönor kan man så tidigt men man bör vänta med de andra man brukar säga att när man kan sitta på jorden med bar stjärt är marken varm nog för bönor. Här i mälardalen är det ofta lagom att så i slutet på maj.

Japp brytbönor är hari cuvert och det finns både gröna, gula(vaxböna) och purpurfärgade brytbönor och de finns i både stör och buskbönevarianter.

Jag själv tycker nog vaxbönorna är godast men är ju fint kunna blanda färger i ex. en sallad.
Fru Frö
Jag går nog INTE och prövar med bar stjärt i jorden, har grannarna lite för nära inpå för det giggle.gif

Var köper man en jordtermometer? Kollade Julas sortiment, men de hade inte. Är de dyra?

Kan man inte på ett "vanligare sätt" än med rumpan kolla jordtemp, typ stoppa ner fingret och om man kan hålla fingret i i en minut utan att bli tok kall så är det ok..? Eller....
Rosrup
CITAT (Fru Frö @ 11-05-2012, 07:35) *
Rosrup, behöver inte dom bönorna klätterstöd, trodde att alla bönor hade det växtsättet? Men du kankse fixar det när det behövs?

Tror dom står såpass tätt att dom stöder varandra.
Fungerade bra förra året.
Det blir rätt kraftiga stjälkar om jag minns rätt.
Där börjar även titta fram någon liten sockerärta såg jag.
Tror inte stödet blir det största problemet i den samlingen....

CITAT (Fru Frö @ 11-05-2012, 08:00) *
Jag går nog INTE och prövar med bar stjärt i jorden, har grannarna lite för nära inpå för det giggle.gif

Var köper man en jordtermometer? Kollade Julas sortiment, men de hade inte. Är de dyra?

Kan man inte på ett "vanligare sätt" än med rumpan kolla jordtemp, typ stoppa ner fingret och om man kan hålla fingret i i en minut utan att bli tok kall så är det ok..? Eller....

Vill man veta exakt temperatur så bör en digital stektermometer fungera.
Annars börjar väl fröna gro när dom tycker det är dags.Tror jag smile.gif
Preussen
Bondbönor och skärbönor i år men brukar även odla sojabönor. Sockerärtor är självklart varje år och gråärtor har jag nu sått i 2 år. Kolla gärna in på min blogg www.postannelund.chilipeppar.com så kan du läsa om mina öden och äventyr.
Jag föredrar högväxande sorter, de räntar sig bättre även om man måste bygga lite.
Även om jag odlar i zon0-1 väntar jag med att så skär o brytbönor till månadsskifte maj/juni, har haft många besvikelser när jag sått tidigare. Bondbönor o ärtor sår jag i mars/april.

Jag har även bönor till utsäde om någon är intresserad.

CITAT (Rosrup @ 11-05-2012, 06:32) *
Nån direkt erfarenhet har jag inte men jag satte bondbönor i mitten av mars.
Kanske lite tidigt men det har inget berättat för bönorna i så fall.
Ser ut så här idag:

Ser mycket bra ut. Vad är det för sort? Om du inte redan gjort det, sätt avskiljare mot grässvålen:)
Rosrup
CITAT (Preussen @ 11-05-2012, 08:39) *
Ser mycket bra ut. Vad är det för sort? Om du inte redan gjort det, sätt avskiljare mot grässvålen:)

Namn vet jag inte och sitter på jobbet nu och kan inte kolla.
Men det är i alla fall en rad gröna och en rad bruna, så mycket vet jag.
Tänkte hålla efter gräset efterhand som det behövs.
Det är mer ett temporärt odlingsställe då allt annat var upptaget smile.gif
Fru Frö
Den bloggen fanns mycket att läsa i Preussen, lägger den som en favorit bland alla mina andra trädgårdslänar 000.gif

De bönor man köper på ica, alltså torkade i förpackning från Risenta typ, de borde väl också gå att odla?? Har endel hemma; kidneybönor, sojabönor, svartabönor, mungbönor, pitnobönor, stora vita bönor och så röda och gröna linser. Kanske ska man exprimentera? Nån som har erfarenhet att olda bönor från vanlig mataffär?
kerstinbern
Det kan vara bra att plantera Brytbönor och vaxbönor flera ggr med någon vecka emellan. Är det kallt och blött i början av Juni så kan de snabbt dö, dessutom kan det vara bra om inte alla blir färdiga precis samtidigt.
Fotograf Johanna
CITAT (Fru Frö @ 11-05-2012, 08:00) *

Jag har en sådan: http://www.clasohlson.com/se/Termometer/Pr361833000
Den kostar 129,- på Clas Olhson
Preussen
CITAT (Fru Frö @ 11-05-2012, 11:06) *
Den bloggen fanns mycket att läsa i Preussen, lägger den som en favorit bland alla mina andra trädgårdslänar 000.gif

De bönor man köper på ica, alltså torkade i förpackning från Risenta typ, de borde väl också gå att odla?? Har endel hemma; kidneybönor, sojabönor, svartabönor, mungbönor, pitnobönor, stora vita bönor och så röda och gröna linser. Kanske ska man exprimentera? Nån som har erfarenhet att olda bönor från vanlig mataffär?

tackar tackar, det värmer coolgleam.gif
när det gäller att använda utsäder från mathyllan så går det inte att generellt säga att det varken går bra eller dåligt. sojabönor har jag testat och det går inte. den sort som har fungerat bäst för mig heter Fiskeby V. Den kan vara knivig att få tag på men har börjat säljas som utsäde både här och var.
Man får helt enkelt testa sig fram. Har hört att borlottobönor fungerar bra att ta från mathyllan och odla.
Fru Frö
CITAT (Fotograf Johanna @ 11-05-2012, 15:53) *
Jag har en sådan: http://www.clasohlson.com/se/Termometer/Pr361833000
Den kostar 129,- på Clas Olhson

Det var ju överkomligt, om man nu måste ha en... g.gif

Jag ska nog prova att så nån böna som är köpt i matbutik.... f-n man måste ju prova, och våga misslyckas, eller kanske till och med lyckas?!
Fru Frö
Nu har jag handlat bönor av olika slag och färger. Blev en gul vaxböna `Maxidor`, en lila brytböna `Purple Queen`, och en gul/lila skärböna `Merveille de Piemonte`. Ser farm emot många goda bönsallad i fina färg explotioner tongue.gif

Odlingsavstång mellan raderna står 45 cm???! Det är ju jääääätte långt! Det skulle ju bara bli typ två rader i mina pallkragar....... Hur noga måste man vara med det? Jag fattar ju att de behöver utrymme, men räcker det inte med 2-3 dm mellan raderna??

Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr försvinner ju den lila färgen vid kokningen, purple queen blir grön och den spräckliga lär bli mer helgul vid kokningen men det blir ju fint med en blandning av gröna och gula kokta bönor med

Det brukar gå jättebra sätta bönorna med runt 15cm mellanrum, glöm bara inte se till så de får gott om vatten under varma dagar många plantor i en pallkrage dricker ganska mycket och bönor är lite torkkänsliga.

(odlingsråden på påsarna är ofta tagna från yrkesodling och då är det ju bra ipalla man kan ha rader så maskinerna kan ta sig fram och liknande odlar man hemma är de inte alltid tillämpbara)
Piccante
Ang att odla "köpebönor" från påse eller paket så försökte jag några gånger med Black eye-bönor från affären. De gror men växter ganska dåligt i vårt klimat.

Mungbönor har jag aldrig testat på friland mer än att jag slängde ut några som var utgången datum på för att ha som gröngödsling.
Preussen
CITAT (Markus_H @ 12-05-2012, 15:32) *
Ang att odla "köpebönor" från påse eller paket så försökte jag några gånger med Black eye-bönor från affären. De gror men växter ganska dåligt i vårt klimat.

Mungbönor har jag aldrig testat på friland mer än att jag slängde ut några som var utgången datum på för att ha som gröngödsling.

Brukar ta gula ärtor och ha som gröngödsling. På hösten hinner de sätta baljor som är helt ok att äta som sockerärtor.
Om någon är intresserad så har jag utsäde av egen skörd sojabönor fiskeby. Pma mig vid intresse.
Fru Frö
Nu hänger jag inte med, gröngödsling? Kan man släga ut lite mungbönor, och diverse andra bönor från matbutiken och det funar som gödning????? I rabatten? I trädgårdslandet? På gräsmattan? confused.gif

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-05-2012, 14:19) *
Tyvärr försvinner ju den lila färgen vid kokningen, purple queen blir grön och den spräckliga lär bli mer helgul vid kokningen men det blir ju fint med en blandning av gröna och gula kokta bönor med
Det brukar gå jättebra sätta bönorna med runt 15cm mellanrum, glöm bara inte se till så de får gott om vatten under varma dagar många plantor i en pallkrage dricker ganska mycket och bönor är lite torkkänsliga.

(odlingsråden på påsarna är ofta tagna från yrkesodling och då är det ju bra ipalla man kan ha rader så maskinerna kan ta sig fram och liknande odlar man hemma är de inte alltid tillämpbara)

Mina rader blev ännu tätare, 10 cm ......får se hur det blir. Får väl gallra i värsta fall.....
Piccante
CITAT (Fru Frö @ 13-05-2012, 22:24) *
Nu hänger jag inte med, gröngödsling? Kan man släga ut lite mungbönor, och diverse andra bönor från matbutiken och det funar som gödning????? I rabatten? I trädgårdslandet? På gräsmattan? confused.gif

Bönor och ärtor lever i symbios med kvävefixerande bakterier och tack vare det kan ta upp mkt kväve ur jorden. När man odlar dom för att gröngödsla kan man antigen klippa ned dom och använda klippet som täckning eller så myllar man ned hela plantan i marken och då frigörs även kväve från rötterna när de förmultnar. Jag använde gamla utgågna torkade bönor jag hade som gröngödsling när jag skulle så marktäckare på en yta jag inte odlade något på.
Fru Frö
CITAT (Markus_H @ 13-05-2012, 23:04) *
Bönor och ärtor lever i symbios med kvävefixerande bakterier och tack vare det kan ta upp mkt kväve ur jorden. När man odlar dom för att gröngödsla kan man antigen klippa ned dom och använda klippet som täckning eller så myllar man ned hela plantan i marken och då frigörs även kväve från rötterna när de förmultnar. Jag använde gamla utgågna torkade bönor jag hade som gröngödsling när jag skulle så marktäckare på en yta jag inte odlade något på.

Men om man odlar dom för själva skördens skull, är plantan "värdelös" så den inte ger nån skörd längre eller kan man ta till vara på den. Finfördela den över gräsmattan eller nåt....?
EKLO
Inte säker på att jag förstår din inledande fråga, men när jag har skördat från baljväxter så brukar jag låta den vissna ner lite där den står, sedan klipper jag det som är ovan jord i småbitar och myllar ner där den stått, rötterna låter jag vara kvar i jorden, åtminstone till nästa vår. På så sätt återför man bra näring till trädgårdslandet. Bättre att låta den förmultna i landet än i gräsmattan tycker jag, för grönsakslanden är dem där man tar bort mest näring från jorden genom att skörda.
Preussen
CITAT (Fru Frö @ 14-05-2012, 08:05) *
Men om man odlar dom för själva skördens skull, är plantan "värdelös" så den inte ger nån skörd längre eller kan man ta till vara på den. Finfördela den över gräsmattan eller nåt....?

Gröngödsla är till för att jordförbättra, växtdelar mellan ner i jord. Det kväve som plantan tar från jorden återförs igen, ibland med överskott. Sen när man tillför humusberikande material får man fler fördelar. Finns många trådar om det här på odla.
Nackdel att använda baljväxter som gröngödsling är växtföljd.
Fru Frö
Jisses vad ni kan! Tack för alla råd!

Vilken bonus att bönor, som jag älskar så, inte bara är nyttig för mig utan även för jorden tummenupp.gif
Det ska jag ta tillvarapå minsann!

Tack igen!
Örstig
CITAT (Fru Frö @ 13-05-2012, 22:24) *
Mina rader blev ännu tätare, 10 cm ......får se hur det blir. Får väl gallra i värsta fall.....

Alla baljväxter binder kväve i jorden och ger på så vis en gödning till det som odlas på samma plats nästa säsong. Gräsmattan vill man kanske inte ha full av högväxande bönor flirting.gif
Piccante
CITAT (Örstig @ 19-05-2012, 21:19) *
Alla baljväxter binder kväve i jorden och ger på så vis en gödning till det som odlas på samma plats nästa säsong. Gräsmattan vill man kanske inte ha full av högväxande bönor flirting.gif

men vitklöver som så många hatar i gräsmattan fixerar också kväve och tål dessutom att köra över med gräsklippare. Den tycker jag man ska spara för att få näring.
merlin68
I år odlar jag bara vaxbönor Wachs beste von allen och buskbönor Cupidon, på något sätt råkade jag hoppa över bondbönorna i år. Jag brukar också mylla ner bönplantorna efter skörden och tror att jorden mår bra av det.
De godaste och mest lättodlade bönsorterna förutom ovannämda är enligt min erfarenhet Meraviglia di Venezia som är ett slags skärböna som är platt och har en söt och nötig smak samt Blauhilde som är lilablå men byter färg till grönt när man kokar dem. Högväxande. Ska försöka få tag på fröer till nästa år igen smile.gif
Preussen
CITAT (merlin68 @ 20-05-2012, 00:05) *
I år odlar jag bara vaxbönor Wachs beste von allen och buskbönor Cupidon, på något sätt råkade jag hoppa över bondbönorna i år. Jag brukar också mylla ner bönplantorna efter skörden och tror att jorden mår bra av det.
De godaste och mest lättodlade bönsorterna förutom ovannämda är enligt min erfarenhet Meraviglia di Venezia som är ett slags skärböna som är platt och har en söt och nötig smak samt Blauhilde som är lilablå men byter färg till grönt när man kokar dem. Högväxande. Ska försöka få tag på fröer till nästa år igen smile.gif

Låter som väldigt tilltalande bönor. Är "wachs beste...." en högväxande sort? Cupidon en bryt el. skärböna?
Miraklet från Venedig har jag hemma och påtar ner i jorden vid månadsskiftet. Gourmetgarage.dk saluför. Annars finns eBay.uk med bra utbud.
Preussen
gourmetgarage har en bra rea så jag passade på att köpa in lite för nästa säsong. högväxande borlotto skall jag satsa på nästa år bla.
Preussen
Skördade första omgången bondbönor idag. Aquadulce, som utstått kyla, torka och lusangrepp gav en styvmoderlig skörd. Förvällda och nerkylda ligger de nu i frysen och väntar på att serveras.
Preussen
Hur har bönåret 2012 varit?
zissi
Jag odlar brytbönor och vaxbönor varje år. Sen blir det lite exprimenterande mellan varven med bondbönor, störbönor, lila bönor m.m.

Jag förväller mina bönor i ca 3-4 minuter sen låter dem svalna på en kökshandduk. Sen fryser jag lagom stora portioner i plastpåsar så jag har hela vintern. Så gott!

Men allra, allra godast är de att koka färska ca 8-10 minuter. De får en extra fin krispighet då.

2012 var här hos oss i zon 3 ett mycket gott bönår.
Åsa, mälardalen zon 2
Bönåret var riktigt bra, kylan på våren gjorde så många frön inte grodde så jag fick så mer. Sen tog allt fart och jag har fyllt frysen, sålt på en skördemarknad och skänkt bort bönor.
Peztis
Mycket bönor blev det (och än finns det kvar där ute) men precis som för Åsa så tog sig inte alla mina bönor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon