Hasse_h
Tycker det är svårt att hitta svar på min fråga, vilken hanplanta ska man välja till en minikiwi Ken's Red? Många tror och funderar, men jag har inte hittat ett tydligt svar.

De sorter jag sett som möjligen skulle kunna kopplas ihop med Ken's Red är
- Weiki hanplanta
- Maskulino
- Meader
- Kameleontbuske - hanplanta
- Issai

Har ingen aning om dessa går att hitta i Sverige? (Göteborgstrakten?)

Någon som har erfarenhet och vet vad man ska välja?
Hasse_h
Svarar mig själv, enligt trädgårdsmästarn på lokala plantskolan så är hanplantor av Weiki-varianten eller Issai de sorter de rekommenderar för pollinering av Ken's Red. Så en Weiki-hane blev det idag, blir säkert bra.
johan1983
CITAT (Hasse_h @ 12-05-2012, 00:55) *
Svarar mig själv, enligt trädgårdsmästarn på lokala plantskolan så är hanplantor av Weiki-varianten eller Issai de sorter de rekommenderar för pollinering av Ken's Red. Så en Weiki-hane blev det idag, blir säkert bra.

Jag svarar ändå :-)

Kameleontbuske är en kolomikta, kens red är en arguta
Issai är en flicka

Jag köpte själv en weikki häromdagen till min kens red
Så jag hade samma funderingar som du. Jag hade hoppats på att Oscar skulle duga men det var en kolomikta och kens red som sagt en arguta.
Kanske Oscar hade fungerat men eftersom plantan kan ta upp till tre-fyra år att blomma och upp till tio år att bära frukt så ville jag inte chansa

CITAT (Hasse_h @ 12-05-2012, 00:55) *
...eller Issai de sorter de rekommenderar för pollinering av Ken's Red.

Som sagt så är Issai en flicka även om den är tvåkönig. Kan den verkligen polinera?

Eftersom den är tvåkönig så kanske den kan göra det?
Hasse_h
CITAT (johan1983 @ 12-05-2012, 02:17) *
Som sagt så är Issai en flicka även om den är tvåkönig. Kan den verkligen polinera?

Eftersom den är tvåkönig så kanske den kan göra det?

En plantskola jag ringde sade att den funkade, har ingen aning själv, detta är min första närkontakt med minikiwis. Nu sitter det iaf en Weiki-hane bredvid min Ken's Red-hona, hoppas på det bästa.
johan1983
CITAT (Hasse_h @ 14-05-2012, 22:21) *
En plantskola jag ringde sade att den funkade, har ingen aning själv, detta är min första närkontakt med minikiwis. Nu sitter det iaf en Weiki-hane bredvid min Ken's Red-hona, hoppas på det bästa.

Det är ju en kombination som även jag har fått rekommenderad för mig så det borde inte vara några problem.

Däremot så har jag läst att folk har inte fått frukt på fem år och vissa har fått vänta upp till tio år på att plantan ska bära frukt.

Så ge inte upp, det kommer när det kommer.

Själv så insåg jag att det var ett mångårigt projekt så jag har satt tillbaka mina i kruka och planterar ut nästa år istället så att dom säkert inte dör under vintern
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon