Pesco
Jag vill plantera en magnolia, en relativt stor buskformig, men vit-rosa blommor. Jag föreställer mig ett relativt öppet grenverk och en vacker, förhållandevis sammanhållen form. Jag bor i Stockholm, Enskedefältet, vilket är gammal åkermark, lermark, zon 3 (eller möjligtvis 2?).

Har ni tips på vilken sort? Har ni egen erfarenhet av någon sort som inte blir uppäten av rådjur? Måste man plantera den på något särskilt sätt? När passar bäst?
Jan af Lisö
Lite magnolia-tips kan du hitta på:

http://www.odla.nu/artiklar/magnolior.shtml

Tittar du i Zetas webkatalog så har de ett stort urval, gå till
www.zetas.nu och klicka dig fram till katalogen.

Jag rekommenderar också ett besök där, då de har en del fina magnolior som växer där och blommar tidigt på våren

Magnolior anses vara rådjurssäkra, men ibland bryr sig inte rådjuren om sådant. En del magnolior kräver sur jord, kallad rododendron-jord.
Pesco
Tack! Har du, eller nån annan för den delen, koll på om den nyutkomna magnoliaboken (på svenska) är något att inhandla?
Pesco
Jag tycker att det finns bra bilder av själva blommorna på nätet, bland annat hos holländska handlare, men att det är svårt att se hur busken ser ut i fullvuxen storlek.
MiKa
Vackra Bilder och Saklig Info om Magnolia
www.magnoliastore.com
www.burncoose.co.uk
www.cearhays.co.uk

Magnolia; boken av Söderberg/Åsheden är verkligen värd att inskaffa. Lättläst, rik på info, bilder och och talar i detalj och längd om de fallgropar man kan vänta sig efter vägen som M:odlare.

Det finns annars mycket lite info om Magnoliaodling i Sverige, enligt traditionen går det ju inte att odla M:s här.

Boken finns att köpa på www.adlibris.se för 188 kr, min granne betaldade 398 kr i en Bokia affär, jag 298 kr under bokrean. Lycka till! Mika rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon