Vi funderar att köpa 1-2fikonplantor och undrar när man kan förvänta att den bär frukt?
Vi kommer att övervintra den i hinken i växthuset ( frostfritt) och bor i zon 2-3.
Ska den få bo i hinken även under sommaren, eller ska man plantera hinken ner i jorden
eller ska man plantera den ut i det fria?
Hur stor hink ska man erbjuda för den?
Alexander-VG-zon3
11-05-2012, 11:05
Oftast är där redan frukt, och är där inte och den utvecklas väl så kommer där nästa år om det är en bra sort som passar sina egna förutsättningar. Annars kan det ta upp till 5år innan det blir frukt.
Jag gillar inte att gräva ner växter (nu längre) av den orsaken att det kommer mycket mask och annat kryp in i jorden. Som jag inte vill ha bland rötterna i en kruka, så mina fikon i krukor står ovanamrk med fat under som hindrar mask och sånt från att gräva sig in i jorden. Annars kan man gräva ner om man så vill med krukan.
Över zon 2 får man skydda fikon på friland, om man vill att dom inte ska frysa ner. Plantera dom då i ett skyddat och varmt läge. Sedan kan man skydda med mer eller mindre avancerade skydd. Ett enkelt skydd är att samla ihop torralöv (helst löv som inte förmultnar snabbt) som man täcker med mycket både brett och högt. Sedan över detta på pressening eller bubbelplast så det hålls torrt och så över ev snö som kommer. Ett annat hyfsat enkelt skydd är att köpa tjocka frigolitplattor och sågar till som man sen sätter över fikonet. Bägge dessa skydd har jag använt här i zon 3-4 och ingen har dött. Frigolit har funkat bäst fick inga skador fast tempen var under -20c. Djupplantering ca 10-15cm är också bra.
Odlar du den i hink (vilket dom också kommer trivas bra med) så är det alltid bra med stort som möjligt. Men fikon går rotbeskära när dom blir alltför stora. Börja med en normalstor hink. Trivs i kalkrik och luckerjord.
Tack, vi ska odla den i hink och övervintra i växthuset så då är det inga konstigheter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.