_ametist_
Hej,

Vi ska plantera svarta vinbär. Bären ska i första hand användas till sylt & saft, men även ätas direkt fr busken.

Vilken sort bör vi välja som är bra för sitt ändamål och inte angrips av skadedjur?

Tack på förhand!
Bengt i Särö
CITAT (_ametist_ @ 11-05-2012, 19:32) *
Hej,

Vi ska plantera svarta vinbär. Bären ska i första hand användas till sylt & saft, men även ätas direkt fr busken.

Vilken sort bör vi välja som är bra för sitt ändamål och inte angrips av skadedjur?

Tack på förhand!

Hej ametist.
Jag håller mej till den gammla sorten BRÖDTORP den har varit mycket bra,inga sjukdomar och ger mycket bär.
Minus den hänger något med grenarna,men det får man stå ut med.
Det har blivit många flaskor svart vinbär under åren.
kerstinbern
"Risager och Brödtorp: Gamla sorter, och känsliga för bladfallsjuka. De kan även få mjöldagg, särskilt Brödtorp, men i regel i mindre omfattning än de flesta andra gamla sorter. Växtsättet är relativt hängande och skörden liten. Dessutom ramlar bären av vid mognad. Sorternas fördel är den fina smaken på bären, som dock har för lite C-vitamin och färg för industrianvändning."

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland.../Vinbar2006.pdf
Anna-Karin Lundberg
Jag har en okänd sort som stod på tomten när jag flyttade in. Den är "bra", men luktar väldigt stark och smaken är speciell. Lukten runt busken och till viss del om bären påminner starkt om kattkiss. Jag köpte en till buske för att ha "ätbär" och valde då Intercontiental. När båda hade bär provsmakade jag och min kompis båda och funderade på vilken som var godast. Den gamla buskens bär smakade "mer" och Imperial smakade mer "vanligt". Helt klart olika, men svårt att säga vilken som var bäst. Jag är intresserad av ytterligare buske, men kommer välja väldigt noga för att få "rätt" sort. Jag har läst mig till att Ola ska vara väldigt bra, i England anses sorten Noiroma vara den med sötast bär, men jag har inte sett den någonstans. Nån här som vet mer?

Tips: Jag äter bären färska till gröten på morgonen. Har fryst dem som de är utan socker. Tar burken ur frysen och skakar den, rullar ned en näve bär i gröten. De tinar fort när jag rör runt i gröten. Enkelt och gott. En skivad banan till och en skvätt mjölk och det blir en riktig "söndagsfrukost"!
H Anders
Vi har Hildur och Öjebyn. Hildur tog sig klart snabbare och får stora fina bär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon